Cseh-német vita Emil Skoda származásáról
2007. november 12. 17:00
Cseh vagy német nemzetiségű volt-e a csehországi nehézipar egyik megalapítója Emil Skoda? Erről robbant ki vita a közelmúltban a csehek és a németek, illetve osztrákok között.
Korábban
"Akinek erről kétségei vannak, az emlékezzen vissza arra, hogy Emil Skoda unokáját a csehszlovák hatóságok a második világháború után német nemzetisége miatt internáló táborba zárták" - írja az újság. Majd leszögezi: mindez csak újabb bizonyítéka annak, hogy bár a csehek a kitelepített szudétanémetek minden követelését a háború után elszenvedett sérelmekért elutasítják, de munkájuk eredményeit azért előszeretettel kisajátítják. Hasonló hangnemben foglalkozott a témával a tekintélyes bécsi Die Presse is.
Más véleményen vannak a cseh történészek, akik határozottan elutasítják az állításokat Emil Skoda német nemzetiségéről. "Bár tény, hogy Emil Skoda utódai valóban elnémetesedtek, ő maga teljes mértékben cseh családból származott. Nagyapjának Pilsenben kis lakatos műhelye volt" - állítja Vladislav Krátky, a pilseni Skoda Múzeum igazgatója. Szerinte írásos bizonyítékok léteznek arról, hogy Emil Skoda saját magát "pilseni csehnek" nevezte.
Krátky azonban elismeri, hogy a szudétanémetek állításaiban is van valami igazság. "Valóban jobban beszélt németül, mint csehül, mert német iskolákat látogatott. Műszaki végzettséget azonban anyanyelvén akkor nem szerezhetett. Cseh nyelvű műszaki iskolák akkor még nem léteztek" - fejtette ki a múzeumigazgató a Lidové Noviny című konzervatív prágai napilapban.
Megjegyezte: a mindennapi életben Skoda nagyon gyakorlatiasan viselkedett és a közéletben meglévő cseh-német ellentéteket soha nem engedte be gyáraiba. Az iparmágnás egyik unokája pedig valóban a pilseni internálótáborban halt meg a világháború után. Ő volt egyébként a korabeli hadiiparban is komoly szerepet játszó pilseni Skoda Művek utolsó tulajdonosa azok államosítása előtt.
"Mindezek ellenére úgy állítani be a dolgokat, mintha Emil Skoda egyértelműen német lett volna, félrevezető és hibás. Egyrészt ugyanis biztos, hogy cseh gyökerei vannak, másrészt pedig abban a korban a csehországi lakosság még nem oszlott olyan egyértelműen csehekre vagy németekre, mint a későbbi évtizedekben" - magyarázza a helyzetet Krátky.
Emil Skoda (1839-1900) a csehországi ipar megalapítói közé tartozik. A mai napig is az ő nevét viseli a korábbi cseh nehézipar fellegvára, a pilseni Skoda Művek, valamint a legnagyobb cseh autógyár a Skoda Mladá Boleslav. A pilseni Skoda Művek a 19. század végén és a 20. század elején az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb fegyvergyárának számított.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.