Rekonstruálták az inka függőhidakat
2007. május 25. 10:00
Korábban
Megoldás a környezeti és a kulturális kihívásokra
"A mexikóiak már a Goodyear előtt 3500 évvel ismerték a vulkanizálást. A spanyolok azelőtt soha nem láttak olyan labdát, amely úgy pattogott volna, mint a mexikói gumilabda" - mondja Dorothy Hosler, az M.I.T. régészprofesszora. "Azzal, hogy megismerjük, hogyan és miből készültek az egyes tárgyak, és mire használták őket, belelátunk az emberi döntésekbe, ezek a választások pedig technológiát és kultúrát jelentenek" - véli Heather Lechtman régész, az M.I.T. programjának egyik kidolgozója.
A tudósok ugyan már korábban is foglalkoztak az inka útrendszer birodalomban betöltött szerepével (nálunk a legutóbb Gyarmati János régész méltatta ennek fontosságát), John A. Ochsendorf, az M.I.T. munkatársa mégis úgy véli, hogy "a történészek és régészek kevés figyelmet szenteltek a hidaknak." Dr. Ochsendorf még egyetemista korában kezdett érdeklődni az inka függőhidak iránt. Az irányításával az M.I.T. hallgatói multidiszciplináris eszközökkel vizsgálták meg az ősi technológiákat, majd az egyik kurzus során az ősi perui módszerekkel készítettek el egy kötélhidat.
A projektben 14 egyetemista vett részt, akik elkészítették a perui függőhíd 18 méter hosszú, és majdnem 1 méter széles mását. Annyi könnyítést kaptak, hogy a kötél egy részét már megcsinálták szizálból, ami sokkal erősebb rostnak számít, mint az inkák által használt anyagok. Az így megtakarított időt olyasmire fordították, amire az inkák soha nem gondoltak volna: a köteleken különböző teszteket végeztek: megmérték a teherbírásukat, és röntgensugarakkal is megvizsgálták őket. "A munkafolyamat minden lépésénél ellenőriztük az anyagot" - mondja Linn W. Hobbs professzor, a projekt egyik vezetője.
A főkötelek hossza nagyjából 36 méter lett, ennek mintegy fele maga a híd, a többi rész mindkét oldalon a rögzítésre szolgál. A kötelek úgy készültek, hogy kiterítették őket egy hosszú folyosóra. Az egyik hallgató térdelve készítette a fonatot, három másik fel-alá szaladgált, hogy a többi rész össze ne tekeredjen, egy másik pedig rátette a lábát, hogy kellően feszes legyen. A diákok a hídépítésből egy tanulságot mindenképpen levonhatnak: a mérnöki tudomány - az ókorban és ma is - azt jelenti, hogy az ember megpróbál megoldást találni a környezet és a kultúra által elé állított kihívásokra.
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Másfél évszázad után tért vissza Kínához Hongkong szigete 19:05
- Egyházi személyek is elmélyedhettek a mágiában a középkor során 18:05
- 17:20
- Kiváló hatalomtechnikus volt, de a túlerővel nem bírt Harold Godwinson 16:09
- Kezdetben megrémítette a nagyközönséget Wilhelm Conrad Röntgen fantasztikus találmánya 14:20
- Közös kincsünk lehet a Hold 12:20
- 10 érdekesség a Vöröskeresztről 10:09
- Bűvös számot produkált a Nemzeti Múzeum elbűvölő kiállítása 10:05