Rekonstruálták az inka függőhidakat
2007. május 25. 10:00
A konkvisztádorok jöttek, láttak és megdöbbentek: Európában ugyanis soha nem találkoztak olyan hidakkal, mint Peruban.
Korábban
Szeles időben nem tanácsos átkelni rajtuk
A függőhidak megszokott és fontos szerepet játszottak a hatalmas inka birodalom életében a spanyol hódítás előtti hosszú évszázadokban. Az inkák nem ismerték a kőből készült boltíveket vagy a kereket, de kitűnően alkalmazták a természetes rostanyagokat textíliák, csónakok, parittyák készítésére, és az ún. csomóírás segítségével komoly nyilvántartásokat vezettek. Az áthatolhatatlan hegyek közötti közlekedésre a gyakran igen keskeny kötélhidak jelentették a technológiai megoldást: a becslések szerint a 16. században mintegy 200 hasonló híd ívelt át a folyók felett.
Az inka függőhidak többször elérhették a 45 méteres hosszúságot is, de valószínűleg voltak hosszabbak is. Az európai kőhidak akkoriban meg se közelítették ezt a méretet: a Spanyolországban található leghosszabb római híd a 30 métert sem érte el, és ezen felül egyetlen európai híd sem ívelt keresztül mély szakadékokon. A függőhidat a peruiak minden külső hatás nélkül találták fel, bár nem ők voltak az elsők, akik ilyesmit alkalmaztak. "Az ősi amerikai civilizációk közül egyedül az inkák alkalmazták a függőhidat. Hasonló építmények a világ más hegyvidékes tájain is készültek, nevezetesen a Himalájában és az ókori Kínában, ahol már az i.e. 3. században vasból készült függőhidakat építettek" - mondta el Ochsendorf a New York Times-ban.
Az utolsó, ma is létező, évente szertartásosan felújított inka kötélhíd Huinchiriben |
Három nagyobb kötél alkotta az 1-1,5 m széles folyosót, kettő pedig korlátként szolgált. A függőhídra fapallókat fektettek, amelyre viszont fadarabokat szórtak, hogy az állatok könnyebben átkelhessenek rajta. Ezek teljes hosszában felfűzött fából készítettek falat, amire nagy szükség volt, hiszen egy krónikás leírása szerint, "ha egy ló elesett, nem eshetett le a hídról." Mégis jó időbe telt, mire a spanyolok hozzászoktak, és lovaikat is át tudták csalogatni rajtuk. Az ingatag építmények ugyanis remegtek a lábuk alatt, és erős szélben veszélyesen himbálóztak.
Az első modern függőhíd Angliában épült a 18. század végén, az ipari forradalom hajnalán. A mai leghosszabb ilyen híd a Japánban található Akashi-Kaikyo, amelynek leghosszabb íve a két tartótorony között 1991 m. |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
2. Hunyadi Mátyás uralkodása
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete
- Bár kevés biztosat tudunk róla, rendkívül fontos szerepet játszott a magyar történelemben Szilágyi Erzsébet
- Magyarország történetéről szóló, elveszettnek hitt 16. századi kéziratot vizsgálnak a BTK kutatói
- A befolyásolható ifjú király előbb esküt tett Hunyadi Lászlónak, majd kivégeztette
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- Fényes győzelmet arattak Kinizsiék Kenyérmezőnél a portyázó törökök felett
- A kiéheztetés lassú, de biztos fegyverével kényszerítette térdre Ausztriát Mátyás király
- A skót klánalapító, a skizofrén és a püspök – öt királyi fattyú a magyar történelemből
- Akire a bakó negyedszer is lesújtott
- Akár csökönyös főnökeivel is hajlandó volt ölre menni Bette Davis 20:15
- Nehezen barátkozott meg az amerikai hétköznapokkal Kabos Gyula 18:05
- Hitük érdekében minden kényelmet feladtak a korai keresztény remeték 16:05
- Megrendítő történetek az aradi vértanúk utolsó óráiból 15:05
- Nem csak saját gyermekeiről gondoskodott példamutató módon Széchenyi István 09:50
- Példátlan módon állt bosszút a szabadságharcosokon Haynau, a bresciai hiéna 09:05
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda tegnap
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze tegnap