Egy kőbányában találtak rá a páratlan hajóroncsra
2023. január 9. 11:20 Múlt-kor
2022 áprilisában egy építőipari vállalat munkásai zúzottkő kitermelése közben egy hajó maradványaira bukkantak egy Kent megyei kőfejtőben. Mivel a hajó mintegy 300 méternyire feküdt a tengerparttól, a megrökönyödött dolgozók régészeti szakértők bevonása mellett döntöttek.
A kőfejtőben talált hajóroncs helyszíni vizsgálata (Facebook / Wessex Archaeology)
Korábban
Nagyon kevés angol építésű hajó maradt fenn a 16. századból, így ez a felfedezés ritkaságszámba megy.
Ez a kor a hajózás és a tengeri kereskedelem fejlődésének egy különösen érdekes időszaka volt, amikor a La Manche csatorna Európa nyugati partjainak egyik legfontosabb útvonalaként szolgált.
A szakértők a hajó több mint 100 bordáját gyűjtötték be. A faanyag korát és eredetét meghatározó dendrokronológiai elemzés 1558 és 1580 közé tette a hajó építését, és megerősítette, hogy angol tölgyfából készült.
Ezek szerint a hajó az észak-európai hajóépítés egy átmeneti időszakából származik, amikor a korábbi, a viking hajókon is megfigyelhető klinker (egymást részben átfedő) palánkozatú szerkezetek helyét a karvelpalánkok vették át.
Ez utóbbinál a belső szerkezet (a gerinc és a bordák) készültek el először, és erre kerültek rá átfedés nélkül a palánkok.
Ezt a technológiát használták VIII. Henrik híres hajóján, a Mary Rose-on, amely 1509–11 között épült, és azokon a hajókon is, amelyek az Újvilág atlanti-óceáni partvidékét fedezték fel.
Andrea Hamel, a feltáráson dolgozó egyik régész elmondta: „Egy késő 16. századi hajó felfedezése a kőfejtő üledékében váratlan, de mindenképp örömteli újság volt. Sokat megtudhatunk belőle arról az időszakról, amely oly sok változást hozott a hajóépítésben és a tengeri utazásban, de amelyről oly kevés fennmaradt bizonyítékunk van.”
Bár a hajó a tengertől 300 méterre, egy kőfejtőből került elő, a szakértők szerint ez egykor tengerpart volt, és a hajó vagy zátonyra futott a part mentén, vagy hasznos élettartama végén hagyták ott hátra.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Megrendítő történetek az aradi vértanúk utolsó óráiból 15:05
- Nem csak saját gyermekeiről gondoskodott példamutató módon Széchenyi István 09:50
- Példátlan módon állt bosszút a szabadságharcosokon Haynau, a bresciai hiéna 09:05
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda tegnap
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze tegnap
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének tegnap
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon tegnap
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen 2024.10.04.