Nincs nyoma a rekordmélyen megtalált két újkori hajónak
2013. július 31. 15:01
A múlt héten víz alatti régészek a texasi Galvestontól 250 kilométerre délnyugatra három 19. századi hajóroncsot találtak. Az egyik létezése már eddig is ismert volt előttük, de a másik két hajó felbukkanása nagyon meglepte őket. A roncsokra ráadásul 1290 méter mélyen bukktantak, ami abszolút rekordnak számít az amerikai kontinens északi részén.
Korábban
A lelőhely először 2011-ben került a szakemberek látókörébe, amikor a Shell olajipari vállalat szokatlan jelenségről számolt be az öbölből, miközben egy lehetséges olaj-és földgázkészlet után kutatott. Az amerikai Nemzeti Óceán- és Atmoszférakutató Intézet (NOAA) szakemberei tavaly kezdték meg a cég által Monterrey-nek nevezett lelőhely kutatását, amely során távirányítású víz alatti robotokkal fésülték át a területet.
A NOAA, a San Marcos-i Texas State University és a Texas A&M Galveston szakemberei itt egy hajót azonosítottak, majd sikerült feltérképezniük a roncs paramétereit. A hajó eredetileg 25 méter hosszú és 8 méter széles volt, fatörzsét réz borította és hat ágyú volt a fedélzetén. Összesen 60 tárgyat sikerült kiemelni, a többi között kerámiákat, porcelánt, muskéta darabokat, navigációs eszközöket és néhány személyes holmit, például szemüveget, ruhákat, egy fogkefét és egy gyömbérrel teli lezárt üveget – utóbbi a tengeri betegségek kezelésének egyik elterjedt eszköze volt.
Miután itt végeztek, a csapat a Shell tanácsára megvizsgálta az onnan néhány kilométerre levő másik lelőhelyet, ahol legnagyobb megdöbbenésükre két újabb hajóroncsot találtak. Kutatási engedély hiányában itt nem tudták ugyanazt a munkát elvégezni, mint a Monterrey esetében. A helyről fotókat és térképeket, a hajón azonosított leletekről pedig részletes feljegyzéseket készítettek. Mindkét hajó nagyjából ugyanakkora volt, mint az első, de az egyik roncsot sokkal rosszabb állapotban találták meg.
Azt továbbra sem tudni, honnan érkezett a két hajó és a legénység, valamint hogy miért süllyedtek el. Néhány személyes tárgyat Spanyolországban gyártottak, a fegyvereket, így az ágyúkat azonban Kanadában, illetve Nagy-Britanniában. Egyben azonban biztosak: az egyenként 50-60 fős legénység sorsát valószínűleg hasonló okok (például egy pusztító vihar) pecsételték meg, mint a korszak többi hajójáét, a mostaniak pedig egyszerre süllyedtek el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Szovjetunió
- Pillanatok a jeges pokolból – fényképek és levelek a Don-kanyarból
- „Vészterhes csend” előzte meg a doni katasztrófát
- Százezerember védte élő pajzsként a vilniusi parlamentet a litván függetlenség kivívásakor
- A Cseka, az első szovjet titkos rendőrség, Lenin terror csapata volt
- Számos új információval gazdagodtunk a Holdról a Luna–1 űrszondának köszönhetően
- A szovjet atomprogram sikere késztette az amerikaiakat a hidrogénbomba kifejlesztésére
- A német katonákat is meglepte a Vörös Hadsereg kegyetlensége
- A finnek meglepetésszerű győzelmet arattak a szovjetek felett a kolbászháborúban
- Csodával határos módon vészelte át a doni katasztrófát Tuba László
- 10 érdekesség a Vöröskeresztről 10:09
- Kortárs ékszerekkel bővült a tél legsikeresebb tárlata a Magyar Nemzeti Múzeumban 10:05
- Filmjeiben a visszafogott előkelőséget testesítette meg Audrey Hepburn 08:20
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap