Marginalizált a történelem a brit iskolákban
2011. március 17. 09:00 The Daily Telegraph
Gyenge a történelemoktatás színvonala és zsúfolt tanrend, így a gyerekek nehezen értik meg a múltat – figyelmeztetett a brit oktatásügyi hivatal.
Korábban
Az Ofsted (Office for Standards in Education, Children's Services and Skills) szerint a történelem „szenved” az általános iskolákban, mivel az oktatók tárgyi tudása elégtelen, s kevéssé aknázzák ki a történelemhez kapcsolódó tantárgyakban rejlő lehetőségeket, ráadásul a középiskolásokat a csökkentett óraszámból fakadó nehézségek is sújtják. A hivatal arra a megdöbbentő következtetésre jutott, hogy Nagy-Britannia az egyetlen olyan európai ország, ahol 13 éves korban megszűnik a kötelező történelemoktatás.
A vizsgálatot a londoni koalíció figyelmeztetése sürgette: a gyerekek ugyanis egyre nagyobb arányban viseltetnek teljes közönnyel a történelem iránt, az órák felületesen érintik VIII. Henriket és Hitlert, mielőtt végleg befejeznék a tantárgy oktatását. A kormány ezért most a Nemzeti Tanterv felülvizsgálatát tervezi, s ki szeretnék jelölni mindazon évszámot, történelmi alakot és eseményt, amelyet minden diáknak meg kell tanulnia.
„Nagyon aggasztó, hogy sok diák nem tudja a történelmet kronologikusan értelmezni, ezáltal nehézséggé válik az események összefüggésben való szemlélete is” – nyilatkozta Nick Gibb oktatásügyi miniszter. „Az is aggodalommal tölt el, hogy a középiskolákban a történelmet ki szeretnék szorítani a tantervekből, vagy egyszerűen általános humán tárgyakba olvasztanák. A tényeket, az évszámokat és a narrációt nem lehet külön-külön megtanulni. Ezek nélkül nem tudjuk összehasonlítani, interpretálni és értékelni múltat, így a mára nézve nem lehet érvényes következtetéseket levonni belőle” – tette hozzá.
A három évet átfogó History For All című projekt 166 általános és középiskolára terjedt ki. Az Ofsted szerint a történelemoktatás az általános iskolák háromnegyedében nevezhető jónak, de a „tanároknak nehézséget okoz a diákok számára a múltról készített mentális térkép létrehozása.” A riport egy olyan iskolát is megemlít, ahol a diákok a római és az egyiptomi korból egyből a Tudorokra, onnan pedig Viktória királynő idejére ugrottak. A helyzet nem sokkal jobb a középiskolákban, itt ugyanis minden ötödik intézményben a történelmet a földrajzzal összevonva, humán tudományként oktatják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- 10 érdekesség a Vöröskeresztről 10:09
- Kortárs ékszerekkel bővült a tél legsikeresebb tárlata a Magyar Nemzeti Múzeumban 10:05
- Filmjeiben a visszafogott előkelőséget testesítette meg Audrey Hepburn 08:20
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap