Szörnyűségek a Titanic túlélőjének levelében
2007. április 16. 12:30
A Titanic elsüllyedésének szörnyűségei elevenednek meg abban a levélben, amelyet az egyik túlélő, Laura Mabel Francatelli írt nem sokkal a tragédia után.
Korábban
A Francatelli családja által őrzött tárgyak a nő 1967-ben bekövetkezett halála után kerültek unokaöccse birtokába. Az 1882-ben született Francatelli munkaadójával, a Madame Lucille nevű ismert ruhaszalon tulajdonosnőjével, Lady Duff-Gordonnal utazott a Titanicon. Velük tartott a ruhatervező férje, Sir Cosmo Duff-Gordon is.
A levél leírja, hogy Francatelli 1912. április 15-én éjfélkor kinyitotta az E-36-os kabin ajtaját, és látta, ahogy az utasok éjszakai öltözékükben elhagyják szobáikat. A hajótisztek ennek ellenére folyamatosan azt ismételgették, hogy minden rendben van. Francatelli és a Duff-Gordon házaspár ekkor felmentek a fedélzetre, ahol észrevették, hogy `a tenger egyre közelebb jön... süllyedünk.`
Az árverésre kerülő mentőmellény |
"...leereszkedtünk a sötét vízbe. Soha nem fogom elfelejteni. A csónakban nem volt semmilyen fény vagy lámpa... Megpróbáltunk eltávolodni a hajótól, amely gyorsan süllyedt, nehogy az örvény elkapjon bennünket. Aztán olyan szörnyűségek történtek, amelyekről nehéz írnom. Még ma is hallom a nők, gyerekek és férfiak kiáltását a jeges hullámok között. Nincs annál szörnyűbb, mint amikor egy úszó városhoz hasonlító, gyönyörű és csodálatos hajó hirtelen elsüllyed. Az egészet a csónakból figyeltem, láttam, ahogy kialszanak a fények, hallottam a hatalmas robajt, majd a vízben lévők százainak sírását és kiáltozását."
Francatelli és a Duff-Gordon házaspár megmenekülését azonban hangos botrány követte, mivel Sir Cosmo pénzt kínált az evezősöknek, mialatt a csónakban voltak, és sokan ezt megvesztegetésként értelmezték. Steve Rigby, az angol Titanic Társaság elnöke, és egy Titanicról szóló könyv szerzője viszont azt nyilatkozta, hogy nem kételkedik Francatelli kijelentésében.
A levél azt is bemutatja, hogy a mentőcsónak a leeresztése után nem tért vissza a süllyedő hajóhoz, mert az örvény könnyen felboríthatta volna a kis csónakot. "A hajóhoz való visszatérés rendkívül veszélyes lett volna számukra. A csónak könnyen felborulhatott volna. A vízben legfeljebb 15 percig lehetett életben maradni. Olyan hideg volt, hogy ha édesvíz lett volna, biztosan teljesen befagyott volna."
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2022
- Lakatos Ernő, a „kiváló napi végrehajtó”
- A mozsgói Biedermann-kastély
- Tévéelnök belügyes gyakorlattal: Tömpe István
- A rivaldafényt kerülő Apró Antal
- A holokauszt soproni mártírjai
- Hét híres királygyilkosság
- Biszku Béla, a megtorlás szimbóluma
- A Duna egykori halcsodái
- Szomorú szerelem a szabadságharc idején
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.