Légierő társbérletben
2009. november 25. 13:09 Bárány Krisztián
Légierő társbérletben címmel jelent meg Vándor Károly repüléstörténész második kiadványa, amelyben a szovjet légierő 1944-1991 közötti magyarországi történetét dolgozza fel. A szerző a Múlt-kornak adott interjúban a korszak kutatásának nehézségei mellett a különleges társbérlet buktatóiról is beszámolt.
Korábban
A szovjet légierő Magyarországon
A repüléstörténész 1991 óta kutat a témában, kiadványát a levéltári források és az alakulatok iratainak feldolgozása mellett az egykori szovjet tisztekkel készített interjúk teszik különlegessé.
"1989-ben jutottam be először a kunmadarasi repülőtérre, ahová akkoriban nem sétálhatott be akárki, és ott ráadásul atomfegyvereket tároltak" - mondta el a Múlt-kornak Vándor Károly repüléstörténész, aki ezután határozta el, hogy pilóta lesz. Ehelyett azonban inkább történészként kezdett el foglalkozni a kunmadarasi repülőtér kutatásával, majd pedig belefogott a magyarországi szovjet repülős csapatok történetének megírásába is. Így került kapcsolatba a szovjet repülőterek egykori alkalmazottaival, köztük olyanokkal, akik fotózták a repülőgépeket és jó kapcsolatokat ápoltak a szovjetekkel.
Ettől különleges a kiadvány, hiszen abban a szerző által összegyűjtött 760 fénykép is szerepel, amelynek eddig csak kis töredéke jelent meg nyomtatásban. Vándor Károly szerint az olvasók olyan, korábban szigorúan titkosnak számító fotókat is megismerhetnek, amelyek közléséért 20-25 évvel ezelőtt még börtön járt volna.
"A kutatások során rájöttem, hogy ahhoz hogy teljes képet kapjunk nem elég Magyarországot vizsgálnunk, hanem bele kell vonnunk Ausztriát, mert 1945 és 1956 között egy hadseregcsoport volt Ausztriában és Magyarországon. Ausztriában is több repülőtéren jártam, és 2001-től, az internetnek köszönhetően egyre több itt szolgált szovjet katona, pilóta és műszaki jelentkezett nálam, és elkezdtek jönni az információk és szép lassan felépült egy hálózat" – folytatta a szerző, aki szerint a repülőterek históriájához szervesen hozzátartoznak az ott élők történetei is.
"A kutatás során nagyon sok egykori katonával kötöttem barátságot, akik nagyon nagy elragadtatással beszélnek Magyarországról. Az itt szolgált pilótáknak Magyarország egy második haza, nagyon sokan emlékeznek magyar szavakra, sőt sokan beszélnek mai napig magyarul. Számukra a magyarországi szolgálat igazi emlék marad, mindegy hogy milyen politikai rendszer van, a lényeg az, hogy társbérletben voltunk velük, egymás mellé rendelt a sors" – emelte ki Vándor, akinek könyve azt is bemutatja, hogy mik voltak az előnyei, és a hátrányai ennek a "társbérletnek".
A könyv 288 oldalon foglalja össze a szovjet légierő magyarországi történetét és egy általános bevezető után bemutatja az egyes objektumokat és azok jellemzőit, így az üzemanyagraktárakat vagy éppen a korábban titkosnak számító atombázisokat is. A szerző szerint a könyv nemcsak a szakmának szól, hanem főként azoknak, akiket érdekel a 20. századi történelemnek ez a különleges mozzanata.
A szerző szerint a kiadvány felülnézeti képet ad a szovjet légierő magyarországi tevékenységéről, az olvasók az 1956-os vagy éppen a 1968-as csehszlovákiai bevonulás eseményei mellett a különböző balesetek, katasztrófák történeteit is megismerhetik. "Nagyon remélem, hogy sikerült bemutatnom, hogy miként éltek itt ezek az emberek, hogyan működtek együtt a magyar hadsereggel, milyen titkoknak voltak birtokában. Remélem sok városi legendát tudtam eloszlatni, illetve sok új érdekes témát be tudtam mutatni a könyvben, amelynek folytatása a jövő évre várható" – tette hozzá a szerző.
Vándor Károly repüléstörténész legújabb munkájáról november 26-án, csütörtökön 19 órakor az Alexandra Károly körúti üzletében tart előadást.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Ostromok és újjáépítések kísérik végig a Vigadó történetét
- Érdektelen fantáziálásnak tartotta a kiadó Golding regényét, A legyek urát 19:05
- Elsőre szerencsétlenül járt hegymászónak gondolták megtalálói Ötzi testét 17:05
- A Bánk bánt is színre viszik az Aradi Magyar Napokon 14:20
- Egy fémdetektorral vizsgálta át az amerikai elnök testét a telefont feltaláló Bell 09:50
- Sikkasztási vád törte derékba Kossuth Lajos ígéretes ügyvédi karrierjét 09:05
- Greta Garbo minden útjára két repülőjegyet vásárolt, nehogy valaki mellé üljön tegnap
- Fogaival is játszott gitárján az álmaiból ihletet merítő rocklegenda, Jimi Hendrix tegnap
- Egy lelkész fiából vált rettegett lovagkalózzá Sir Francis Drake, a királynő kedvence tegnap