Ott se kellett volna lenniük a Tenerifén összeütköző 747-eseknek
2023. március 27. 08:20 Múlt-kor
Korábban
Egy messzire mutató vizsgálat
Az 583 életet követelő tragédia után a spanyol, a holland és az amerikai repülésbiztonsági hatóságok egyesült erővel kezdtek a baleset okainak felderítésébe. Az hamar világossá vált, hogy mi történt, de a miért megválaszolása jóval nehezebbnek bizonyult. A hatóságok jelentéseiket végül külön adták ki, a holland és spanyol eredmények pedig erősen elfogultnak tekinthetők, mindazonáltal sikeresen azonosították az alapvető problémákat, még ha értelmezésükben és súlyozásukban különbözően is kezelték ezeket.
A Rijn roncsa a futópályán
A közvetett ok, a szeparatista mozgalom bombafenyegetése a tragikus véletlenek kategóriájába sorolható (a csoport tagjai egyébként megdöbbenésüket és sajnálatukat fejezték ki tetteik akaratlan következményei miatt). Ugyanígy véletlen volt a romló időjárás, továbbá a két létfontosságú rádióüzenet egyidejűsége, amelyek megakadályozhatták volna a katasztrófát.
A Rijn kapitányának engedély nélküli, megdöbbentő felszállására is aránylag egyszerű magyarázat született: a kapitány a baleset előtti tíz évben főleg oktatóként tevékenykedett, és csak ritkán repült utasokkal. A szimulátorban a pilóta és a légiforgalmi irányító szerepét is az oktató alakítja, szükség szerint adva irányítói engedélyeket és utasításokat a tanulónak. Valószínű, mondta ki a jelentés, hogy a hosszas várakozás és késedelem miatti stressztől az erre kondicionált kapitány önkéntelenül is a szimulátorban követett eljáráshoz tért vissza.
Részben ezzel áll összefüggésben az egyik rendszerszintű probléma is, amit a vizsgálatok felfedtek. Nem sokkal a baleset előtt a holland jogszabályok úgy változtak, hogy a hajózó személyzetek büntetőjogilag felelőssé váltak a maximális egyhuzamban szolgálatban töltött idő betartásáért. A KLM pilótáira extra teherként nehezült a tudat, hogy ha nem jutnak el Gran Canariára időben, és valamiért túllépik az engedélyezett keretet, pénz- vagy más büntetést kaphatnak.
Az egyik gép kiégett farokrésze
Egy másik rendszerszintű okként a pilótafülke rigid hierarchikus viszonyait, az úgynevezett hatalmi lejtőt határozta meg a jelentés: ekkoriban a kapitány tekintélye még abszolút volt társai fölött, ami megnehezítette a pilótatársak dolgát, ha neki ellentmondó véleményt akartak megfogalmazni. Fontos szerepet játszottak továbbá a nyelvi nehézségek, például a pontatlan szóhasználat és a légiirányító nehezen érthető angol kiejtése, valamint természetesen a repülőtéri infrastruktúra hiánya, ami eleve alkalmatlanná tette Los Rodeost egy ekkora léptékű átirányítási művelet biztonságos lebonyolítására.
Az áldozatok emlékműve Tenerifén
A tenerifei katasztrófa mindmáig a legtöbb áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség a repülés történetében. A baleset rávilágított egy sor olyan iparági hiányosságra, amelyek előbb vagy utóbb mindenképpen egy hasonló tragédiába torkollottak volna – inkább az volt a csoda, hogy ez nem korábban történt meg. A levont tanulságok számos alapvető változást hoztak a kereskedelmi repülés világában, amelyeknek hatása máig érezhető, biztonságosabbá téve a repülőgéppel utazást mindannyiunk számára.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt 19:05
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust 18:05
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához 16:05
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat 15:09
- Golda Meir békében és háborúban 10:35
- Mit adtak nekünk a rómaiak? 09:50
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket 09:05
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett tegnap