Hét hírhedt börtönszökés
2016. január 5. 18:31
Korábban
Szökés vitorlázórepülővel
A Lipcse és Drezda között elhelyezkedő, Colditz nevű kisváros börtönné átalakított kastélya a második világháború egyik leghírhedtebb hadifogolytábora volt. A 12. században épült kastély 1940 és az 1945-ös felszabadítása között eltelt években több ezer – főként magas rangú – szövetséges fogoly „otthonaként” funkcionált. A hivatalosan Oflag IV-C néven ismert épületben javarészt olyan rabokat tartottak fogva, akik korábban más fogolytáborokból már kíséreltek meg szökést. Sokan Colditzból is megpróbáltak megszökni, és voltak, akik sikerrel is jártak (mint például a borospincében kilyukadó, majd ott lerészegedő brit tisztek), akiket pedig elfogtak, sokáig egyszerűen bedugták egy magánzárkába. Miután azonban 1944 márciusában a Stalag Luft III néven ismert hadifogolytábor rabjainak szökési kísérletét követően ötven szökevényt kivégeztek, a brit katonai hírszerzés óva intett a további szökési kísérletektől. Más kérdés, hogy ez a figyelmeztetés aligha jutott el a foglyokhoz, ha pedig mégis, feltehetően nem vették figyelembe.
A colditzi kastély foglyainak egy csoportja például egészen különleges módon, egy vitorlázórepülő segítségével kísérelt meg kijutni az épületből. A Bill Goldfinch és Jack Best pilótából, valamint Tony Rolt egykori autóversenyzőből álló csoport elektromos kábelekből és lopott fadarabokból, egy padlás eldugott zugában építette meg kétszemélyes repülőjét, a Colditz Cockot. Mielőtt azonban üzembe helyezhették volna szerkezetüket, a colditzi kastélyt 1945 áprilisában felszabadították a szövetséges csapatok. 2000-ben Goldfinch eredeti tervei alapján megépítették a repülő mását, és a királyi légierő egyik bázisán Goldfinch, Best és több veterán szeme láttára ki is próbálták a gépet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt 19:05
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust 18:05
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához 16:05
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat 15:09
- Golda Meir békében és háborúban 10:35
- Mit adtak nekünk a rómaiak? 09:50
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket 09:05
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett tegnap