Halálos balesetek hatására állította le Amerika két világháború közötti lég-anyahajó programját
2023. december 6. 14:17 Múlt-kor
Korábban
A balsorsú Akron
Az innovatív léghajók közül az első, a ZRS–4 1931. október 27-én került felavatásra, és kapta „szülővárosa” után az Akron nevet a keresztségben. A 240 méter hosszú és 40,5 méter átmérőjű óriás karrierje azonban tragikusan rövidnek bizonyult.
A már említett New Jersey-i Lakehurst bázisról indulva különböző hadgyakorlatok keretében több utat tett meg az ország keleti partvidékén és az Atlanti-óceán felett 1931 folyamán és 1932 elején. Februárban egy földi kezelési gyakorlat során megsérült, a javítás két hónapig tartott.
Az eset jól mutatja, milyen gondokkal küszködött továbbra is a léghajó, mint katonai eszköz, csaknem két évtizeddel az első világháborús bevetései után is.
Egy léghajó kormányfülkéje belülről
A megjavított Akronnal 1932 tavasz végén kezdték meg a repülőgép-hordozási gyakorlatokat. Május és június folyamán a nyugati parton tartották a próbákat, néhány alkalommal a felszíni flottával együtt. A földi kezelés gondjai itt is előjöttek több baleset formájában, az egyik két tengerész életébe került.
1933 januárjában és márciusában újra a keleti parton repült, Floridát, Kubát és Panamát is bejárva lehetséges jövőbeni légikikötő-helyszíneket keresve. Április 3-án indult el 73. útjára Új-Anglia felé, azonban 4-én nem sokkal éjfél után farokrészével az óceánba zuhant Atlantic City-nél.
A fedélzeten tartózkodó 76 emberből csupán hárman élték túl a balesetet, ráadásul a mentés során a túlélőket kereső J–3 jelű kisebb léghajó ugyancsak a tengerbe zuhant, további két emberéletet követelve.
Az Akronon elhunytak közt volt William A. Moffett ellentengernagy is, a haditengerészet Aeronautikai Irodájának első vezetője és a léghajóprogram első számú támogatója.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/524f1409c7ca4afc82289a77ca269c7f.jpg)
![Múlt-kor történelmi magazin](/ih0Ax/label/.cut-640x400/534.jpg)
Múlt-kor történelmi magazin
- Forró magyar őszök – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Holokauszt 1944-ben: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Páratlan párok: megjelent a Múlt-kor téli száma
- Horthy Miklós ingadozó trónkérdései
- Rákosi 1956 utáni ismeretlen levelei
- A Hunyadi-dinasztia tündöklése és bukása
- Kulisszatitkok az Egri csillagok forgatásáról
- 10 meglepő dolog Madame Curie-ről tegnap
- Izraeli kommandósok mentették ki az ugandai túszdráma áldozatait tegnap
- Országszerte négy helyszínen rendezik meg a Libegők éjszakáját tegnap
- Világhírű kortárs rendező lesz a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendége tegnap
- Tiltakozása ellenére nevezték el George Everestről a Föld legmagasabb pontját tegnap
- A brit szimbólumok elpusztításával kezdődött a 13 lázadó gyarmat függetlenségi harca tegnap
- A poroszok modernebb fegyverzete győzedelmeskedett a königgrätzi csatában 2024.07.03.
- Inkább elsüllyesztették a francia hadihajókat a britek, nehogy a németek kezére jussanak 2024.07.03.