Római kori hajóroncsok kerültek elő egy szerbiai szénbányából
2020. április 15. 16:16 Múlt-kor
A szerbiai Kostolacnál, egy Belgrádtól délkeletre fekvő, Duna-menti felszíni szénbányában érdekes leletekbe botlottak a bányászok: három hajóroncsot találtak, amelyek 1300 éve a földben nyugodtak, és a Római Birodalom késői korszakának római, illetve barbár hajóépítési technikáit őrzik.
Korábban
A két kisebbik hajó egyazon fa törzséből készült, a kutatók szerint efféle konstrukciót használtak a Keletrómai Birodalom dunai határvonala mentén portyázó szláv csoportok. A nagyobb hajó egy 15 méter hosszú, lapos fenekű folyami jármű – e tulajdonságok a későrómai hajóépítésre jellemzők.
A felfedezés helyszíne aligha véletlen: a bánya az ókori Viminacium kikötőjénél található, amely a rómaiak dunai flottájának egyik támaszpontja volt. A hajókat az évszázadok során lerakódott mintegy hét méternyi üledék- és agyagréteg védte az elemektől.
A nagyobb, római jellegű hajó sajnos súlyos károkat szenvedett a felfedezése előtt. „A hajóban súlyos kárt okozott a földmunkagép” – mondta el Miomir Korac régész, a Viminacium Tudományos Projekt vezetője. „Körülbelül 35-40 százaléka károsodott. Mindazonáltal a régészcsapat összegyűjtötte az összes darabját, és képesek leszünk egészében rekonstruálni.”
A tervezett rekonstruálás annak megállapításában is segítheti a kutatókat, hogy a hajók pontosan mikor készülhettek. Habár a hajóépítési technikák a későrómai korra utalnak, ugyanezek tovább éltek a középkorban is, főként a Keletrómai (Bizánci) Birodalomban.
A folyami hajó háromszögletű, úgynevezett latin vitorlával lehetett felszerelve, és 30-35 tengerészt szállíthatott legalább hat evezőpárral. A hajótesten található szegecselések és vasalások arra utalnak, meglehetősen hosszú ideig szolgált, és számos alkalommal került megjavításra.
Korac elmondása szerint a két kisebb hosszúhajó (avagy monoxülón) igencsak „kezdetleges” konstrukciójú, habár egyikőjük különleges, faragott díszítésekkel is bír.
„A monoxülón nem hadihajó” – mondta a régész. „Csupán eszköz a folyón való átkeléshez, a szárazföldi invázió előtt. A nagyobb hajókkal szemben a monoxülónok könnyen vereséget szenvedtek, amit alátámasztanak 6. századi források is, amelyek arról írnak, egy Singidunumból [a mai Belgrád] indult római flotta miként verte vissza a barbárok támadását.”
A kutatók szerint a most előkerült hajók akár egy folyami ütközet emlékei is lehetnek, azaz a szlávok kisméretű hajói harcba bocsátkozhattak a nagyobb római hajóval. A folyami támaszpont közelsége alátámasztani látszik ezt, más bizonyíték azonban egyelőre nincsen.
A hajók pontos korának meghatározásához a velük azonos rétegből előkerült, jó állapotban megőrződött tölgyfákból vett mintákat küldött laboratóriumi elemzése Korac és csapata, azonban a koronavírus-járvány miatt jelenleg minden ilyen tevékenység határozatlan időre fel van függesztve.
Mindazonáltal valószínű, hogy a nagy hajót a későrómai, illetve kora bizánci korban építették – semmiféle forrás nem utal arra, hogy Viminacium 7. századi elestét követően folyt volna ilyen jellegű hajóépítés a környéken, tehát nem valószínű, hogy ennél későbbi korban készült.
A régészcsapat számára a legfrusztrálóbb tényező azonban az, hogy a hajókon kívül semmiféle egyéb lelet nem került elő – sem személyes tárgyakat, sem tűz, vagy harci sérülések nyomait nem találták a hajókon. „A leletek hiánya további elemzés nélkül lehetetlenné teszi a hajók pontosabb azonosítását” – mondta Korac.
A régész jelenleg kétféle lehetséges forgatókönyvet tart elképzelhetőnek a hajók sorsát illetően. „Vagy hátrahagyták, vagy evakuálták őket. Nem hirtelen süllyedtek el, rakománnyal. Ha mindez egy barbár invázió idején, a római csapatok kivonásakor történt, a hajót elhagyhatták és elsüllyeszthették, hogy ne kerüljön az ellenség kezére.”
Habár a további feltárást határozatlan időre elnapolták, mindhárom hajóroncsot a közeli régészeti parkba szállították. Korac és csapata azt ígéri, további vizsgálatokat fognak végezni, amint azt a járványügyi helyzet lehetővé teszi.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
15. A középkori magyar királyság megteremtése
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Harcokkal és törvényekkel fektette le Szent István az évezredes magyar államiság alapjait
- Tizenhét éves korában már világsztárokkal zenélt együtt Miles Davis tegnap
- Szemérmetlen viselkedésével gyakran megbotránkoztatta az erkölcscsőszöket Brigitte Bardot tegnap
- Több ezer zsidó életét mentette meg a holokauszt idején Ángel Sanz Briz tegnap
- Szinte a végsőkig ragaszkodtak a katonák korbácsolásához az amerikai tisztek tegnap
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát 2024.09.27.
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek 2024.09.27.
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek 2024.09.27.
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak 2024.09.27.