A bicskei kukoricásban landolt az első magyar repülő, amely átszelte az Atlanti-óceánt
2019. november 27. 13:28 Múlt-kor
„Nézze, öcsém! Ha maga mindenáron propagandát akar csinálni hazájának, menjen fel az Empire State Building felhőkarcoló tetejére. A hátára akasszon egy táblát, írja rá: Justice for Hungary, és ugorjon le az utcára. Bizonyos vagyok benne, hogy az összes lapok megírják a szenzációt. Ez nem kellemetlenebb, mint a vízbe fulladás, és lényegesen olcsóbb” – tette helyre a magyar Légügyi Minisztérium egyik képviselője Magyar (Wilczek) Sándort, aki elég hihetetlen ötlettel rukkolt elő.
Korábban
Az első magyar óceánrepülés gondolata nem sokkal Charles Lindbergh 1927-es, nagy sikerű útja után fogant, a megvalósítására azonban 1931-ig kellett várni. Ekkorra még csupán néhányan tették meg az igazán veszélyes kalandnak számító, többször tragédiával végződött légi utat Amerika és Európa között, így az utazás propagandaértéke mindenképpen nagy volt.
Pláne, ha azt nézzük, hogy a tengerentúlról érkezve ilyen mélyen kívántak leszállás nélkül berepülni az öreg kontinens szívébe. Lord Rothermere az angol bulvárlap, a Daily Mail tulajdonosa 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a pilótának, aki megszakítás nélkül repül New York-ból Budapestre, ám a költségek nagy részének előteremtése végül egy amerikai magyar húsüzem tulajdonosának köszönhető.
A botkormány elé az első világháborúban tábori pilótaként tevékenykedő, többször kitüntetett Endresz György ült, míg Magyar Sándor a navigátor lett. A „Justice for Hungary” névre keresztelt, meggypiros színű Lockheed Sirius 8A-as gép 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel Új-Fundlandról.
Az eredeti tervek szerint a mátyásföldi reptéren kellett volna leszállniuk, ahol több ezer ember várta őket, ám a motor akadozó üzemanyag-ellátása miatt kényszerleszállásra került sor a Bicske és Felcsút közötti kukoricásban. Ennek ellenére a 25 óra 20 perc alatt megtett, 5770 kilométeres útjukkal a magyarok három világrekordot is felállítottak.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/8d66745966c0e4618957c14db83fc473.jpg)
További hasonló érdekességeket olvashat a XX. századi magyar történelemről a Múlt-kor őszi különszámában.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/iI3Es/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![Múlt-kor magazin 2018. különszám](/iI3Es/label/.cut-640x400/753.jpg)
Múlt-kor magazin 2018. különszám
- Hitler és a nők
- Tamáska Mária az "Öreg" árnyékában
- Magyar deportáltak felszabadulása és hazatérése
- Petőfi halála és a túlélés költői
- Kádár János és az ő Piroskája
- A Nagy Háború osztrák–magyar tábori bordélyai
- Vágy és vezeklés
- Rákosi Mátyás 15 évig tartó „gyógykezelése”
- Az elveszett csejtei "Vérgrófnő"
- Saját tervezésű dresszben úszta át első nőként a La Manche csatornát Gertrude Ederle 09:50
- Valószínűleg az atombomba hatásának bemutatása is elég lett volna Japán elrettentésére 08:20
- Madárlakhoz hasonlították az első elektromos árammal működő közlekedési lámpát tegnap
- Három különböző arcot is kapott a rejtélyes körülmények között elhunyt Tutanhamon tegnap
- A közép-európai összefogás jelentős példáját adta Hunyadi János életműve tegnap
- Nem tiltakoztak a nyugati hatalmak Lengyelország legelső felosztása ellen tegnap
- Az arisztokraták is a köznéppel együtt mulattak a régi Városligetben tegnap
- A magyar király mellett még két másik uralkodó is részt vett a gellérthegyi csillagda felavatásán tegnap