Rejtélyes hajó fekszik a Michigan-tó fenekén
2015. január 16. 20:11
Rejtélyes, 17. századi hajó fekszik a Michigan-tó mélyén. A kincsvadászok szerint a Nagy Tavak legrégebbinek vélt hajóroncsa, a Le Griffon lehet, amely még XIV. Lajos francia király megbízásából épült. A hajó 1679 szeptemberében indult első és egyben utolsó útjára hatfős személyzettel és szőrmerakománnyal a legendás felfedező, Rene-Robert Sieur de La Salle parancsnoksága alatt. La Salle építtette a Griffont, amely az első normál méretű hajó volt a Nagy Tavakon.
Korábban
Az észak-amerikai Nagy-tavak tórendszer harmadik és a világ ötödik legnagyobb kiterjedésű tavában, a Michigan-tó mélyén egy feltehetően 17. századi hajóroncs maradványai pihennek, feltételezések szerint a Le Griffon.
A hajó 1679 szeptemberében indult első és egyben utolsó útjára hatfős személyzettel és szőrmerakománnyal a legendás francia felfedező, Rene-Robert Sieur de La Salle parancsnoksága alatt. A hajó annyira volt szerencsés, mint a Titanic: már első útján elsüllyedt, vagy legalábbis eltűnt.
2011-ben két michigani kincsvadász, Kevin Dykstra és Frederick Monroe egy, a Michigan-tavat átszelő kompról még az 1800-as években vízbe borult, 2 millió dollár értékű aranynak eredt a nyomába, ám a helyiek körében terjedő legendában szereplő kincs helyett egy roncsot találtak. A szonárfelvételeken észlelt furcsaságokat látva Dykstra úgy döntött, merülést hajt végre, hogy filmre vegye azt. Mint mondta: nem számított rá, hogy hajóroncsot találnak, s csak a videó újranézése után derült ki, hogy az a Le Griffon lehet.
Szakértők koránt sincsenek meggyőződve arról, hogy a roncs valóban a Le Griffon lenne. Így van ezzel Brendon Baillod is, aki úgy véli, hogy inkább egy révkalauz által kormányzott hajóról lehet szó - állítja a Le Griffon történetét kutató michigani történész. Abban a hajó felfedezői is egyetértenek, hogy további bizonyítékok szükségesek feltevésük alátámasztására.
A jezsuiták között nevelkedő, később a rendbe novíciusként belépő La Salle 26 évesen, 1669-ben vezette élete első expedícióját: ő térképezte fel az észak-amerikai Nagy-tavak vidékét, a Mississippi folyót és a Mexikói-öböl partvidékét, majd a Mississippi teljes medencéjét a francia király birtokának nyilvánította. A francia felfedező azért szelte át a Nagy-tavakat, hogy megtalálja a Mississippi folyó torkolatát, ám mikor kifogyott a pénzből, felfedezőtársaival partra szállt, a hajót pedig legénységével együtt magára hagyta. Adósságait a szőrmerakományból rendezte. La Salle soha nem látta többé a Le Griffont.
A francia felfedező 1682-ben tért vissza a Nagy-tavak vidékére. Ekkor találkozott a potavatomi törzs néhány tagjával, akik néhány hajódeszkát, penészes hódszőrmét, illetve nadrágokat mutattak neki. La Salle naplója szerint a bennszülöttek elmesélték, hogy a legénység a Mackinaci-szoros felé szeretett volna hajózni, mikor a Le Griffon viharba keveredett és eltűnt. Azóta mintegy harminc felfedező mondta azt, hogy látta a hajót, de a Le Griffon sohasem került elő. La Sallét 1687. március 19-én ölték meg egy lázadás során.
A Wreck Diving Magazin legújabb számában ismertetett tanulmány érdekes, eddig nem ismert részletekkel szolgál a négy éve felfedezett hajó történetére vonatkozóan. Például, hogy a hajón nem volt kormánylapát, illetve hogy az orrtőkén egy kagylókkal borított griffmadár látható. Az egyik merülés alkalmával Dykstra mágnessel próbálta megvizsgálni a hajó szerkezetét; ekkor teljesen váratlanul egy régi szög tapadt a mágnesre, amit a kincsvadászok csak a parton vettek észre.
Dean Anderson michigani régész tájékoztatása szerint eddig 1500 hajóroncsot találtak a Michigan-tó fenekén, azt pedig egy fotó és egy filmfelvétel alapján nagyon nehéz megmondani, hogy ezek egyike valóban a Le Griffon lenne. Most az állami régészeti hatóság szakemberein a sor, hogy megvizsgálják a roncsokat és esetleg olyan leleteket hozzanak felszínre - kerámiák, üveg -, amelyeket datálni lehet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett 2025.01.18.