Spitfire: egy legenda születése
2013. március 6. 18:21
„Egy nap egy Spitfire szállt le a repülőtéren, s készült beállni a hangárba. Mindannyian odarohantunk, hogy ámuljunk ezen a csodán, egy kicsit mind beleszerettünk, ha beleültél, a részévé váltál” – emlékezett vissza Bob Doe, az angliai csata hőse arra a pillanatra, amikor életében először meglátott egy Spitfire-t.
Korábban
A kezdeti zavar
A mai napig sok az ellentmondás az angliai csatával kapcsolatban, s nem ismerni annál nagyobb és szenvedélyesebb vitát, amely arra keresi a választ, hogy a Spitfire vagy a Hurricane a jobb vadászgép. A Spitfire-t mindig is "sztárnak", egy repülő legendának tartották, amely állítással azonban nem mindenki ért egyet. Franciaország 1940. évi lerohanása és a brit városok elleni német támadások közötti periódust a Spitfire-ek nyarának nevezik, de néhányan úgy vélik, a Hurricane ezen időszak alatt sokkal jobban teljesített. A feljegyzések azt mutatják, hogy az utóbbi sokkal több ellenséges gépet lőtt le, mint legendás riválisa. Annyi bizonyos, hogy 1940 nyara előtt Nagy-Britannia nem rendelkezett elég vadászgéppel, hogy felvehesse a versenyt a németekkel, s ezek a gépek is főként egyszerű kétfedelűek voltak.
A fiatal brit pilóták gyakran néhány órás kiképzés után már éles bevetésben találhatták magukat, s gyakran az ment csodaszámba, ha túléltek egy összecsapást. A kiképzésük részben oktatófilmekből állt, amelyekből azt meg lehetett tanulni, hogy milyen villát kell használni egy jobb étteremben, de hogy mit kezdjenek az őket üldöző német vadászokkal, aligha. A kiképzők hallgatóikat a merev szabályok betartására ösztönözték, többek között a „V” alakú repülési formáció tartására, amely a nagysebességű harcban gyakran öngyilkos ötlet volt.
Szerencsére, mire a háború elérte a brit szigeteket, a RAF (Királyi Légierő) összeszedte magát. A korábbi típusok helyett két egyszárnyú került a középpontba: a megbízható és strapabíró repülőgépnek bizonyuló Hurricane és a kezdettől fogva favoritként kezelt áramvonalas, gyors és lenyűgöző Spitfire. Az utóbbi volt az angliai csata idején a leggyorsabb brit jármű, 19 ezer láb (5800 méter) magasan 362 mérföldet (582 km/h) tett meg óránként, amely számok a német rivális, a Messerschmitt Bf109 lenyűgöző teljesítményével vetekedtek. A britek szívébe magát befészkelő Spitfire így hamar a brit keménység és ellenállás szimbólumává lett.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![Múlt-kor magazin 2021/ősz](/ih0Ax/label/.cut-640x400/821.jpg)
ősz
Múlt-kor magazin 2021
- Ókori emberáldozatok
- A magyar könnyűzene a hetvenes években
- Az MSZMP-tömegszervezetek mindennapjai
- Piranesi rézkarcbörtönei
- Itt a szép, itt a jó, itt a parázs gesztenye!
- A szepesgörgői Görgey–Csáky-kastély
- Magyar konyha a gulyás előtt
- A háztáji gazdálkodás kialakulása és szerepe
- Az Én évtizede a rockzenében
- Erdélyt gyalog, Kínát egy dzsunkán szelte át Cholnoky Jenő földrajztudós 18:06
- Hermész szobrát találták meg a bulgáriai Heraclea Sinticában 17:20
- Három expedíciót is szentelt a magyarok őstörténetének felkutatására Zichy Jenő 16:05
- Új fejezetet nyitott a tudomány történetében az első klónozott bárány születése 15:05
- Filmvászonra kerül Móricz Zsigmond Úri muri című regénye 14:20
- Legendás magyar versenylovasra emlékeztek a Fiumei úti Sírkertben 13:20
- Szász Endre és Kondor Béla alkotásaival emlékeznek a holokauszt áldozataira Szombathelyen 11:20
- Megújul a Szent István-bazilika 120 éves orgonája 11:05