Megbukott a navigálási teszten a Titanic kapitánya
2012. szeptember 24. 10:28
Az 1912 áprilisában elsüllyedt legendás óceánjáró, a Titanic kapitánya megbukott a navigálási teszten - állítja egy történész. A viktoriánus kori Angliában hatalmas méreteket öltött a hajókon a részegeskedés és garázdálkodás, s hogy mindezt visszaszorítsák, a brit hatóságok a 19. század második felétől kötelezően előírt vizsgálatoknak vetették alá a matrózokat és a kapitányokat.
Korábban
Edward John Smith 1888 februárjában kapta meg "mester" minősítésű hajóskapitányi igazolványát. A férfi egyike azoknak a jól ismert hajóskapitányoknak, akik a mesteri minősítésüket 1850-1927 között szerezték meg.
Az Ancestry.co.uk családtörténeti honlap által bemutatott dokumentum szerint a tengerészeknél végzett vizsgálatok célja a tapasztalatuk, hozzáállásuk tesztelése és a józanságuk bizonyítása volt. A kontroll a részegeskedés és a garázdálkodások ellen született, amely magatartás a 19. századi brit tengerészek körében különösen elterjedt volt.
Tony Robinson és kutatócsapata úgy vélik, hogy a Titanic elsüllyedéséért felelős Smith kapitány vizsgáinak első körében megbukott, mivel parancsnoki képességei nem voltak megfelelőek. A történész kiemelte: a 19. század közepén igen nagy problémát jelentett Nagy Britannia kereskedelmi flottájában, hogy a tengerészek zömének lényegében nem volt egy józan pillanata sem. „Azonban mindezt meg lehet érteni, hiszen évekig távol voltak otthonaiktól, a hajón pedig semmit sem lehetett csinálni. A víz hamar elfogyott, az alkohol viszont tartósan fogyasztható maradt, így természetes, hogy lényegesen több rumot ittak, mint a szárazföldön” – tette hozzá a kutató.
A tengerészek a század folyamán egyre több pénzt kerestek, s növekvő béreik jelentős részét alkoholra költötték. Az 1800-as évek elején az orvosok már valós társadalmi problémaként tekintettek a kérdésre; feljegyzéseik szerint nem egy tengerész volt folyamatosan ittas akár tíz napig is. Így a viktoriánus kori vizsgálatok kezdetben arra irányultak, hogy legalább a több tonna rakományért és több tucatnyi emberéletért felelős kapitányok legyenek józanok.
Amennyiben egy kapitány mester minősítésű tanúsítványt szerzett, bizonyította, hogy alkalmas a szolgálatra. Az 1850-es régészeti törvény bevezetését követően már a matrózoknak is vizsgálatokon kellett átesniük. A jogszabály kimondta, alkoholos befolyásoltság és rossz magaviselet esetén nem adható ki tanúsítvány.
Ezt a híres kapitányok közül például a számos indiai utat maga mögött tudó George Moodie 1861-ben szerezte meg, vagy ott volt Sir Edgar Britten, aki az RMS Queen Mary vezetője és a brit katonák Ausztráliába szállításának egyik fontos kivitelezője volt, ő 1900-ban kapta kézhez mester fokozatú tanúsítványát. Amely egyébként egy kézzel írott okmány volt, ezért a tinta gyorsan elhalványult, s a patkányok hamar felfedezték a kabin polcán.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett 2025.01.18.