Útra kel az Orient Expressz százéves étkezőkocsija
2012. április 19. 10:37 MTI
Az Orient Expressz 1912-ben gyártott, ma is üzemképes, tíkfából készült étkezőkocsija idén ünnepli 100 éves születésnapját, és a közönség is kipróbálhatja a Budapest-Gödöllő útvonalon közlekedő Gyertyafény Expresszen május 11-én.
Korábban
Szendrey András, a MÁV Nosztalgia Kft. igazgatója sajtótájékoztatón elmondta, hogy az indiai tíkfából készült vasalvázas kocsi a Közlekedési Múzeum tulajdonában van és védettségét élvezi.
A vagont a prágai Smichow gyárban készítették a világhírű Orient Expressz flottájának tagjaként, az étkezőkocsi Párizs és Isztambul között közlekedett. Később Budapesten, a Közlekedési Múzeum előtt állt és büfé kocsiként szolgált. "Egy nagyobb javítást követően 1987-ben került újra a sínekre: a nosztalgia vonatok egyik vezéreként dolgozott. A vasút százötven éve működő iparág, amelyben ritkaságnak számít egy 100 éves üzemképes jármű. A Vasúttörténeti Parkban több mint 130 felújított jármű van - magyarázta az igazgató.
Az Orient Expressz étkezőkocsija egyik oldalát a francia vonattársaság rézből készült címere, a gyártás dátuma, másik oldalát pedig a Nemzetközi Vasúti Hálózat felirat díszíti, a kilincsek és a kapaszkodók is rézből készültek, a kocsi belsejét intarziák és nagy tükrök ékesítik. Szendrey András arról is beszélt, hogy a 30 millió forintos felújítást támogatók segítségével valósították meg.
A Párizsból indult Velence-Simplon Orient Expressz május 10-én érkezik Olaszországból Budapestre és tart egy pihenőnapot. Ekkor hat kocsival és 30 főnyi személyzettel kapcsolódik a magyar szerelvényhez, köztük az Orient Expressz étkezőkocsijához.
A monarchia korabeli királyi utazások szokásait követve a Nyugati-pályaudvar Királyi várójában zeneszó mellett gyülekeznek az utasok és Gödöllőn szintén a Királyi váró nemrég felújított részében tartják az ünnepséget, amelyen a MÁV Szimfonikus Zenekar vonósnégyese játszik.
Az ételeket Kovács Lázár séf fogja készíteni. A főfogás rakott harcsa lesz mikrozöldségekkel, aztán a Pilisből származó őzgerinc friss erdei géva- és kucsmagombával, desszertként pedig túróhabot szolgálnak fel karamellöntettel. A francia kocsiban pedig tengeri halakat, normandiai báránybordát, francia sajtokat és erdei gyümölcsös parfét kínálnak.
A május 11-én induló születésnapi különvonatra, a Gyertyafény Expresszre a jegyek korlátozott számban, elővételben válthatók. További információk a www.mavnosztalgia.hu oldalon érhetők el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
25. Magyar–török küzdelmek és együttélés a 15–17. században
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Sohasem vesztett csatát Mátyás legendás hadvezére, Kinizsi Pál
- 10 tény az Oszmán Birodalomról
- Dárdára tűzve hordozták körbe a törökök az első csatában elesett magyar király fejét
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- A fegyelem hiánya miatt mondott csődöt Nikápolynál a lovagi harcmodor
- Az öngyilkosságot fontolgatta II. Mehmed szultán a nándorfehérvári vereség után
- Előkerültek a mohácsi csata maradványai
- Aki kávét ivott, elvesztette a fejét IV. Murád szultán uralma idején
- Közös kincsünk lehet a Hold 12:20
- 10 érdekesség a Vöröskeresztről 10:09
- Kortárs ékszerekkel bővült a tél legsikeresebb tárlata a Magyar Nemzeti Múzeumban 10:05
- Filmjeiben a visszafogott előkelőséget testesítette meg Audrey Hepburn 08:20
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap