Az angolszászok fejezték be Silbury Hill építését
2010. november 26. 11:22 BBC News
Mégsem a prehistorikus időkben nyerte el végső formáját Silbury Hill, amelynek befejezése csak a középkorban történt meg - állítja egy új könyv.
Korábban
Egy új kutatás bebizonyította, hogy Silbury Hill építését nem a kőkorszakban, hanem az angolszász korban fejezték be. Az Avebury mellett, Wiltshire-ben található képződmény Európa legnagyobb mesterséges dombjának számít.
Jim Leary, a Silbury Hill története című könyv írója szerint a legújabb régészeti bizonyítékok azt mutatják, hogy a domb védelmi funkciót töltött be Anglia angolszász korának végén. „A töltés neolitikus kori és az angolszász korszakból származó anyagokat tartalmaz, míg a domb tetejét a középkorban alakították ki, 1000 körül” – mondta el Leary.
A legutóbbi ásatások során egy oszlop helyére bukkantak, amely egy angolszász kori fakerítés létezéséről árulkodik, míg belül egy kisebb erőd lehetett. Leary szerint az angolszászok a viking betörésektől akarták megvédeni ily módon magukat. A portyázó hadak dolgát nagyban megkönnyítette a domb mellett húzódó római kori út, amely az ellenség felvonulását segítette elő.
Az új elméletet ecsetelő könyv a domb legújabb kori kutatásainak eredményeit összegzi, és többek között kitér Richard Atkinson 1968-1970-ben végzett ásatásaira is. Lear elárulta, hogy az alagútban talált régészeti leletek azt mutatják, hogy a dombot nem három, hanem tizenöt lépcsőben hordta össze három generáció, i.e. 2400 és 2300 között.
Leary szerint az építőket nem foglalkoztatta különösebben a domb alakja, őket csak az érdekelte, hogy az építmény végül megfeleljen a rituális céloknak. „Az aktuális munkafolyamat sokkal fontosabb volt, mint az építkezés egésze. Az emberek nem tudhatták, hogy mekkora építmény kerül ki a kezük alól” – így Leary.
Az Atkinson-alagút újraásása részben a domb helyreállítása érdekében történt. A 2007-2008-as ásatások után egy kis része beomlott, de a régészek újra lezárták, hogy az építményt a következő generációk számára is épségben megőrizzék.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Városliget
- A legválságosabb időket is átvészelték a Városligetben megtartott árumintavásárok
- Tengernyi programot kínál a gyermekes családoknak is a Szent István Nap
- Sokáig maradt a Városligetbe látogató gyerekek kedvence az olasz bohóc cirkusza
- A madarak számára is kellemes környezetet biztosítottak a régi Városliget tavai
- A legendás Zeppelin léghajó útját is megörökítették a Városliget fölött
- Sió tündér legendáját is elhozták a Városligetbe a millenniumi ünnepségek
- A külföldi kiállítókat is vonzották a régi Városliget virágpavilonjai
- A magyar fotográfia óriásának otthonába, a Városliget mellé költözik a Magyar Fotográfiai Múzeum
- Újabb nemzetközi elismerést söpört be a Magyar Zene Háza
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.