Kiállítás emlékezik az 50 éves csuklós buszra
2010. november 8. 13:41
Autóbuszmodellekkel, makettekkel, rajzokkal és fényképekkel emlékezik meg az ötven éve készült első magyar csuklós buszról a Csuklósítás '50 című kiállítás a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.
Korábban
Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni. Az IKARUS sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem – a BKV egyik előd-vállalata - részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak. A pótkocsis üzem kiváltására ezért csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely.
Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen „házi” kivitelben – két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz - , illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében. A motort egy IK 620-as típusról „importálták”. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ennek alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a „falfirkák”, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján – az első busz elkészülte után.
Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 –ás rendszámmal állt forgalomba a már megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár 200 utast is szállíthattak rajta. A kiállítás ezt a „házilagos” építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket, a sorozatban gyártott csuklós IKARUS-buszokat idézi fel. A tárlaton – mobiltelefonra letöltve - meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről.
A kiállítás 2011. február 16-ig látható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban (1146 Budapest, Városligeti krt. 11.).
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Egyiptom
- Sikertelenül harcolt a pánarab egységért Egyiptom elnöke, Gamál Abd en-Nászer
- Előnyei mellett számos hátránnyal járt az Asszuáni-gát megépítése
- Mi volt Nofertiti varázsának titka?
- Már gyerekként kivételes nyelvtehetség volt a hieroglif írás megfejtője, Jean-François Champollion
- Mumifikálási lázban égtek az ókori egyiptomiak
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter
- Kalandfilmbe illő módon fedezték fel Tutanhamon sírját
- Nagy-Britannia és Franciaország is elvesztette nagyhatalmi státuszát a szuezi válság után
- Még a nevét is el akarták törölni a vallásreformer fáraónak
- Törökország a régészek paradicsoma 12:44
- Alapjaiban változtatta meg a tengeri hadviselést az első atom-tengeralattjáró, a Nautilus megjelenése 09:50
- A mesterlövész vetett véget a túszejtésnek 09:22
- Másfél évszázad után tért vissza Kínához Hongkong szigete tegnap
- Egyházi személyek is elmélyedhettek a mágiában a középkor során tegnap
- Kiváló hatalomtechnikus volt, de a túlerővel nem bírt Harold Godwinson tegnap
- Kezdetben megrémítette a nagyközönséget Wilhelm Conrad Röntgen fantasztikus találmánya tegnap
- Közös kincsünk lehet a Hold tegnap