A diákoknak joguk van megismerni a közelmúltat
2009. október 16. 13:43 MTI
A Történelemtanárok Egylete (TTE) kezdeményezi, hogy az oktatási kormányzat tegye hozzáférhetővé a rendszerváltás és a közelmúlt dokumentum és hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára - közölte Miklósi László, a TTE elnöke.
Korábban
A fennállásának huszadik évfordulóját idén ünneplő szakmai szervezet vezetője hangsúlyozta: a diákok joga, hogy megismerhessék a közelmúltat is, ezért elengedhetetlen a Kádár-korszak és a rendszerváltás jelentőségének megfelelő tanítása az iskolákban.
Hozzátette: az intézményfenntartóknak törekedniük kell arra, hogy a fenntartásukban lévő közoktatási intézményekben megteremtődjenek a színvonalas, autonóm szakmai munka feltételei. "Ne engedjék a pártpolitikai hatások - ideértve a helyben preferált párt(ok) melletti vagy elleni meggyőzés, mozgósítás - megjelenését az iskolában, az oktatási-nevelési folyamatban" - olvasható a TTE ajánlásában.
A szervezet úgy ítéli meg, hangsúlyt kell fektetni a ki nem beszélt történelmi eseményekkel - például Trianon, Don-kanyar, holokauszt, 1956, rendszerváltás - való kritikus szembenézésre. Fontosnak tartják, hogy a tananyag tanításában az iskolákban ne kerüljék meg a kényes kérdéseket, ne álljanak meg 1956 elemzésénél, hanem jussanak el az 1989-90-es rendszerváltás összefüggéseinek és következményeinek vizsgálatáig. A jelenkor tanításánál törekedjenek a diákok személyes tapasztalatainak, valamint családjuk és lakóhelyük történetének feldolgozására.
Szükségesnek látják, hogy a tantervek és tankönyvek tananyagbeosztását igazítsák a diákok szükségleteihez és az érettségi követelményeihez, ennek érdekében a négyéves tananyagbeosztás korszakhatárait az OKM kerettantervében és a többi, érintett kerettantervben, valamint a tankönyvekben is felül kell vizsgálni.
Az oktatási kormányzattól azt kérik, hogy megfelelő tankönyvek és forráskiadványok (szöveg, hang-, kép- és filmanyagok) kiadásának támogatásával segítsék a szaktanárok munkáját, s tegyék hozzáférhetővé a rendszerváltás (és általában a közelmúlt) dokumentum- és dokumentumértékű játékfilmanyagának, hanganyagának felhasználását a tanintézetek számára.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
21. A világvallások és összehasonlításuk
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Miért nem ettek a japánok 1200 éven át húst?
- Miként gondolkodtak isteneikről a vikingek?
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hol van Keresztelő Szent János feje?
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Az iszlám születése – ki volt Mohamed próféta?
- Kincsekért, foglyokért, dicsőségért vagy vallásuk védelmében támadtak a vikingek Európára?
- „Az elképzelhető legarrogánsabb és leggonoszabb emberek”: kik voltak a török elit keresztényből lett muszlimai?
- Öngyilkosság vagy megvilágosodás – így mumifikálták önmagukat a buddhista szerzetesek
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének 12:20
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon 10:35
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen tegnap
- A Szputnyik–1 fellövésével a Szovjetunió sikeresen teljesítette az űrverseny első futamát tegnap
- Búcsúztató bulit rendeztek Janis Joplin megmaradt vagyonából az énekesnő barátai tegnap
- Csaknem hidrogénbombát adott Sztálin kezébe Vitalij Ginzburg tegnap
- Még ebben az évtizedben megnyílhat az Új Nemzeti Galéria a Városligetben tegnap
- Pazar ünnepségek színesítették I. Ezsébet hétköznapjait tegnap