Misztikus számok alapján építették a Károly-hidat
2007. július 10. 15:00
Hatszázötven évvel ezelőtt, 1357. július 9-én kezdték el építeni Prága, és a világ egyik leghíresebb hídját, a Károly-hidat. A kőhíd a prágai Óvárost és a várba vezető Kisoldalt köti össze.
Korábban
A napjainkban Károly-hídként emlegetett átkelő építését IV. Károly rendelte el 1357-ben, a munkálatok megkezdésének legszerencsésebb időpontját királyi asztrológusok és a számmisztika tudósai számították ki. A csillagok állása alapján az alapkövet maga IV. Károly fektette le 1357. július 9-én, reggel 5 óra 31 perckor. A 135797531 számsorként is feljegyzett dátum elölről és hátulról olvasva is ugyanazt a napot adja ki, a különleges számsor ma a híd egyik végén álló toronyra is ki van függesztve.
Az üzleti szellem már a 15. században is jelen volt, így miután elkészült, vámot szedtek a hídon, és az átkelőknek egészen 1815-ig kellet fizetniük. A középkorban hamar a városi élet központja lett, kereskedtek és ítélkeztek is rajta, sőt nem egyszer lovagi tornák helyszínéül is szolgált az 520 méter hosszú, és közel 10 méter széles híd. Az ítélkezést többször helyszíni büntetés-végrehajtás is követte, fejek tucatjai hullottak a hídról az évszázadok során. 1621. június 21-én például egy Habsburg-ellenes felkelés 27 elítéltjét fejezték le a hídon.
A híd 650 éve íródó története során számos jeles eseménynek volt szemtanúja, vagy éppen szenvedő alanya: 1432-ben hatalmas árvíz vonult le a Moldván, ami három pillért is tönkretett. A harminc éves háborúban svéd királyi csapatok foglalták el a folyó jobb partját, a túlsó part bevételéért vívott harc gyakorlatilag a hídon zajlott le. A 17. és a 18. században jelentős csinosításon ment át az építmény, ekkoriban kerültek rá az első világhíres barokk szobrok. Ma összesen harminc alkotás látható a hídon, az utolsó 1938-ban került oda. A szabadtéri "szoborgaléria" ötletét egyébként a római Angyal-híd adta. Legendák szerint a híd szobrai éjjel elhagyják helyüket, hogy a járókelők között elkeveredve nézzék meg a többi hidat, amelyeket saját helyükről nem láthatnak.
A prágai Hradzsinban álló Szent Vitus székesegyház majdnem 20 tonnás Zsigmond harangja is megszólalt hétfőn reggel 5 óra 31 perckor, amikor a cseh főváros legismertebb és leglátogatottabb műemléke, a legendás Károly híd, Európa egyik legrégibb kőhídja, megünnepelte 650. születésnapját. A látványos és színes jubileumi ünnepségek már vasárnap délután megkezdődtek és még hétfőn délelőtt is tartottak. A rendezvények az Óvárosi téren kezdődtek, neves művészek, színészek, énekesek előadásaival. Az éjjeli órákban folklórcsoportok megelevenítettek a Károly híddal, illetve Prágával kapcsolatos számos legendát, történetet, majd éjfél után megjelentek a legkülönfélébb misztikus figurák, tündérek, boszorkányok, hóhérok és a középkori világ érdekes alvilági elemei is. A hídon és környékén kézművesek dolgoztak, s portékáiknak nagy keletje volt. A legnagyobb feltűnést azonban Zito varázsló keltette, amikor kakasok vontatta szekerén áthajtott a hídon. |
A történelem viharai miatt a hidat többször is fel kellett újítani, az első céltudatos restaurálási program 1874 és 1883 között zajlott, ekkor a tornyokat újították fel. A híd egészét érintő rekonstrukció zajlott 1965 és 1978 között, ezt követően már csak a gyalogosok számára nyitották meg a hidat, amelyen kisebb-nagyobb megszakításokkal mind a mai napig végeznek javítási munkálatokat. Prágában 2001-ben még gyűjtést is kiírtak a felújítások támogatására.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.