A reneszánsz freskófestészet esetlen mestere: 605 éve született Masaccio
2006. december 20. 16:00
Korábban
A mítoszok szintjére emelt világot alkotott
Kettőjük különbsége Masolino: Ádám és Éva megkísértése és Masaccio: Kiűzetés című képein érzékelhető. Masolino figurái kecsesek és a képzelet tüneményének látszanak, Masaccio alakjai erőteljesek, valósak és drámaiak, nem kontúrvonalak láttatják őket, hanem a fény és árnyék foltjai, erkölcsi dilemmájukat mozdulataik mutatják. A szerkesztés és kidolgozás merészsége valamennyi Masaccio-freskót jellemzi, leghíresebb Az adógaras, a reneszánsz piktúra emblematikus képe. Krisztus apostolaival vitatkozik a földi hatalomnak fizetett adó jogosságáról, az alakok súlyos, erős egyéniségek, ókori domborműveket és Donatello-szobrokat idéznek, monumentalitásuk előzmény nélküli a festészetben, arcuk szellemi koncentrációt fejez ki.Utolsó firenzei műve a Szentháromság a Santa Maria Novella templomban. A megfeszített Jézus, a galamb és az Atyaisten boltozatos teremben látható, Mária és Szent János oldalt áll, elöl térdel a két donátor. A kazettás mennyezetet vonalperspektíva, enyészpont felé tartó sugarak ábrázolják. Képein Masaccio élt a Brunelleschi kidolgozta módszerrel először, az építészeti elemek is az ő antik hatású épületeit idézik.
Giorgio Vasari számos, azóta elpusztult Masaccio-képet említ. 1428-ban Rómában V. Márton pápa a Santa Maria Maggiore templomban a Colonna-kápolna oltárképének elkészítést bízta rá. Masaccio csak a Jeromost és Keresztelő Jánost ábrázoló táblával végzett, 1428 őszén pestisben halt meg, de lehet, hogy riválisai megmérgezték. Stílusát nem folytatták, de hatása Filippo Lippi, Fra Angelico, Piero della Francesca, Andrea del Castagno művein érezhető.
A Brancacci-kápolnát Leonardo, Raffaello és Michelangelo is tanulmányozta, művészetére építettek a fény hatásának szobrászi alkalmazásában. Brunelleschi, Donatello s Masaccio alkották a nagy firenzei triászt, Stendhal írta: "inkább megteremtője, mint megújítója a festészetnek". Alberti gigászi úttörőnek nevezte, Vasari szerint "tulajdonképpen ő találta fel a festés helyes módját".
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
Az első 500 előfizetőnek.
23. A reformáció és a katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Brutális boszorkányüldözésbe torkollott a király rögeszméje a 16. századi Skóciában
- A leves, amely megállított egy háborút
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Példát mutatott a világnak Erdély a vallási toleranciában
- A vallásszakadást szentesítette az első vallásbéke
- Családja a végsőkig ellenezte Szalézi Szent Ferenc papi hivatását
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
Legfrissebb
Legolvasottabb
- Másfél évszázad után tért vissza Kínához Hongkong szigete tegnap
- Egyházi személyek is elmélyedhettek a mágiában a középkor során tegnap
- tegnap
- Kiváló hatalomtechnikus volt, de a túlerővel nem bírt Harold Godwinson tegnap
- Kezdetben megrémítette a nagyközönséget Wilhelm Conrad Röntgen fantasztikus találmánya tegnap
- Közös kincsünk lehet a Hold tegnap
- 10 érdekesség a Vöröskeresztről tegnap
- Bűvös számot produkált a Nemzeti Múzeum elbűvölő kiállítása tegnap