A világhírnévig repítette a mexikói halálistenséget, Santa Muertét a drogháború
2018. december 11. 11:27 Múlt-kor
A mexikói kultúra egyik legfelismerhetőbb szereplője egy női istenség, Santa Muerte („Szent Halál”), akinek „rajongótábora” az elmúlt évtizedek során robbanásszerűen megnőtt. A korábban viszonylag ismeretlen vallási jelkép tisztelőiből a világ leggyorsabban növekvő felekezetévé nőtte ki magát követőinek társadalmi háttér szempontjából is széles tábora. Honnan ered, és mik az előzményei napjaink Santa Muerte-kultuszának?
Korábban
A legszentebb halál
Követői a keményen dolgozó, átlagos családoktól a börtönökben raboskodókon át a drogkartellek magas rangú tagjaiig igen sokfélék, és sokféle okból kezdtek közeledni a kultusza felé. Tiszteletük jeléül gyakran inkább a „Santísima Muerte”, azaz „Legszentebb Halál” névvel illetik (eredeti teljes megnevezése „Nuestra Señora de la Santa Muerte”, azaz „a mi szent halál asszonyunk”). Az elsöprő többségben katolikus vallású mexikói lakosság körében az egyház szabályainak betartása és Santa Muerte tisztelete nem zárja ki egymást, azonban az egyháznak erről más a véleménye. A Vatikán a 2010-es években hivatalosan is sátáninak, a vallás kiforgatásának bélyegezte a kultuszt, tagjainak száma azonban ma már nem csupán Mexikóban, de világszerte is terjed.
Évszázados átalakulás
Habár csupán az utóbbi 10-15 évben ismerte meg a világ szélesebb közönsége, Santa Muerte alakja több évszázada jelen van a mexikói kultúrában. A legkorábbi megjelenése még a gyarmatosítás időszakából való – ahogy a spanyolok próbálták a katolikus hitre téríteni a mai Mexikó azték és maja lakosságát, a halál jelképeként az Európában ismert kaszást is felmutatták az őslakosoknak. Az őslakosoknak azonban már megvoltak a halállal kapcsolatos természetfeletti alakjaik.
A konkvisztádorok érkezése előtt a mai Mexikó középső részére kiterjedő Azték Birodalom lakói Mictecacihuatl-t, „a halottak asszonyát” istenségként tisztelték. E halálistennő a halottak földje, azaz Mictlan királynője volt, és leggyakrabban részben csontvázként, avagy feje helyén csupán egy koponyával ábrázolták – hasonlóan napjaink Santa Muerte-figuráihoz.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/8abd0409c8de421f9c319f368990ad03.jpg)
Nem véletlen, hogy a mai „csontos asszonynak” (la Huesuda), ahogy követői időnként nevezik, sokszor egy kasza is van a kezében. A katolikus hittérítők magukkal hozták a halál Európa-szerte ismert megtestesülésének képét is az Újvilágba, a két alak pedig összeolvadhatott Santa Muerte alakjává. Ahogy az a világ más részein is történt, a római hit nem törölte el a térség eredeti hitvilágának minden részét, hanem sokszor inkább keveredett vele. A legtöbb tudományos feltételezés szerint ebből a kölcsönhatásból származhat Santa Muerte.
Santa Muerte történelmét mindenesetre végigkíséri az erőszak is. A gyarmatosítás időszakában volt a legerősebb a hírhedt inkvizíció hatalma Spanyolországban, és a szigorú felfogást az amerikai kontinensre is magukkal hozták az egyház hivatalnokai – már ebből az időszakból akad feljegyzés arról, hogy Santa Muerte – nem pedig Mictecacihuatl – szentélyeit rombolták le Mexikó középső részén, tehát alakja jórészt már ekkor, az első kereszténységre tért mexikói lakosok körében kialakulhatott.
Az írott történelemből ezután jobbára eltűnt, csaknem a 20. század közepéig. Habár van rá utalás több helyen is az 1940-es és az 1980-as évek között, igazán a mexikói drogháborúk kezdetétől vált egyre népszerűbbé az emberek körében Santa Muerte. Első modern szentélye 2001-ben nyílt Mexikóváros Tepito nevű negyedében, a következő évtized során pedig a csontvázszerű istenséget tisztelők száma elérte a 10-12 milliót is Közép-Amerikában, Mexikóban és az Egyesült Államokban, ezzel a világ leggyorsabban növekvő vallási mozgalmává vált.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/524f1409c7ca4afc82289a77ca269c7f.jpg)
![II. Népesség, település, életmód / 6. Erdély etnikai, vallási helyzete a 16–18. században](/ih0Ax/label/.cut-640x400/768.jpg)
6. Erdély etnikai, vallási helyzete a 16–18. században
II. Népesség, település, életmód
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- II. József haláláról tudósított nyitószámában az első erdélyi magyar újság
- Már ötéves korában megválasztották, de sohasem uralkodott az utolsó erdélyi fejedelem
- A trianoni békét "morális köntösbe öltöztették"
- Olajbirodalma szétesése után vagyona nagy részét eladományozta John D. Rockefeller 19:05
- Csupán egy dolog miatt nem gúnyolták a kortársai által furcsának tartott Szókratészt 18:05
- „Azt a színházat, amelyik nem vállal kockázatot, megette a fene” – beszélgetés Meczner Jánossal 16:05
- Magyar nyelvű tárlatvezetéssel várja a látogatókat Mária Terézia kedvenc vidéki rezidenciája 15:30
- Sokkolta Kecskemét lakosságát az 1911-es földrengés 14:20
- André Kertész korábban nem látott fotóit is bemutatja a Magyar Nemzeti Múzeum 13:20
- Hatalmas összegért keltek el Napóleon pisztolyai 11:20
- Páváknak és hattyúknak is otthont adott a régi Városliget 10:40