Megkeresik a leghírhedtebb brit világháborús tengeralattjárót
2013. február 20. 14:31
Hétfőn megkezdődött a második világháború egyik legismertebb tengeralattjárójának, az 1943 augusztusában olasz és német hajók által elsüllyesztett HMS Saracen-nek a keresése.
Korábban
A francia íróról elnevezett André Malraux hétfőn hajózott ki Marseille-ből, hogy megkeresse a 70 évvel ezelőtt hullámsírba küldött S-osztályú brit tengeralattjárót. A HMS Saracen-ról igen bőségesen publikáló Terry Hodgkinson elmondta, a víz alatti régészeti csapat szonár segítségével próbálja lokalizálni a szerencsétlenül járt járművet, majd egy robotkamerát leküldve készítene filmet és fotókat a helyszínről és a roncsokról.
„A felvételek másolatai a tervek szerint a gosporti Királyi Tengerészet Tengeralattjáró Múzeumába is eljutnának archiválásra, továbbá az egykor a fedélzeten szolgáló matrózok családtagjainak részére is küldenének a fotókból” – mondta Hodgkinson. A jórészt a Földközi-tengeren szolgáló, 66 méter hosszú HMS Saracen 1943. augusztus 14-én a Korzika északi részén lévő Bastia partjaihoz közel süllyedt el, miután az olasz Minerva és Euterpe tengeralattjárókkal való víz alatti ütközetben helyrehozhatatlan károkat szenvedett.
Michael Lumby, a 990 tonna vízkiszorítású Saracen kapitánya a feljegyzések szerint szándékosan várt egy napot a kétes eredménnyel kecsegtető ütközettel, mivel nem akarta, hogy esetleg péntek 13-án essen el a méltán híres háborús jármű; ez végül azt jelentette, hogy szombaton hajnali kettőig víz alatt maradtak, majd a főmérnök elrendelte a motorok beindítását.
Korábban a második világháború során a HMS Saracen teljes legénységével együtt elsüllyesztett egy járőröző német U-335-ös tengeralattjárót a Feröer-szigetektől délkeleti részénél; a brit tengeralattjáró azért vált hírhedtté a Földközi-tengeren, mert rendszeresen és sikeresen megtorpedózta az ellenséges kikötőkben állomásozó olasz és német hadihajókat.
A Saracen utolsó tengeri ütközetében a legénység nagy része megmenekült, azonban két matróz vízbefulladt. A szerencsésebbeket ugyan elfogták az olaszok, ám Olaszország kapitulálása után kiszabadultak börtöneikből. Lumby egy német hadifogolytáborba került, majd a háború után a ma a londoni Hajózási Múzeumban megtekinthető HMS Belfast parancsnokává nevezték ki.
A kutatások szerint csak ketten élték túl a háború végét a Saracen fedélzetén szolgáló 48 főből. A híres tengeralattjáró és matrózainak tiszteletére Bastia fellegvárának falán emelt márványemlékmű a mai napig megtekinthető.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2021
- Ókori emberáldozatok
- A magyar könnyűzene a hetvenes években
- Az MSZMP-tömegszervezetek mindennapjai
- Piranesi rézkarcbörtönei
- Itt a szép, itt a jó, itt a parázs gesztenye!
- A szepesgörgői Görgey–Csáky-kastély
- Magyar konyha a gulyás előtt
- A háztáji gazdálkodás kialakulása és szerepe
- Az Én évtizede a rockzenében
- Milánót is elfoglalta volna, de megsemmisítő vereséget szenvedett a svájci hadsereg 18:05
- Gyorsan kiérkeztek a mentőegységek a biatorbágyi merénylet helyszínére 16:05
- Az őrökről leszedett német egyenruhában szöktek meg az amiens-i börtön foglyai 09:05
- Máig nem felejtették el az indiai határvidéken küzdő szikh ezred hőstetteit tegnap
- Nem vette át a diplomáját Stanisław Lem, mert nem akart katonaorvosként szolgálni tegnap
- Népszerű magyar zenekarok előadásában hangzanak majd el az Illés együttes dalai tegnap
- Árpád-házi Szent Erzsébet legendája elevenedik meg a Liszt Ünnep nyitókoncertjén tegnap
- Több mint tízezer gyerek közül választották ki Nemes Jeles László legújabb filmjének főszereplőjét tegnap