Öngyilkos küldetésen semmisült meg a világ első katonai tengeralattjárója
2022. szeptember 28. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A Hunley elődjei
1861-ben kitört a polgárháború Észak-Amerikában. Az Unió blokád alá vonta a délieket, hogy megakadályozza a gyapot óvilági (elsősorban angliai) értékesítését, és hogy megelőzze a fegyverek és más gépek behozatalát a Konföderációba. A nyomasztó fölény megtörése érdekében a déliek minden eszközt bevetettek.
Két New Orleans-i mérnök, Baxter Watson és James McClintock a felkínált jutalom reményében kezdtek el egy tengeralattjáró megépítésében gondolkodni. Sikerült beszervezniük egy helyi ügyvédet, Horace Lawson Hunleyt, aki a lousianai törvényhozásnak is a tagja volt. Míg McClintock felelt a projekt műszaki és technikai részéért, Hunley megszerezte az anyagi és politikai támogatást.
Az első járművük, amelyen dolgoztak, a Pioneer nevet kapta. Az adatok és a rajzok alapján egy régi hajókazánból épült, négy méter hosszú és 1,2 méter átmérőjű volt. A kazán két végét levágták, és kúpokat szegecseltek a helyükre, amelyekben a merüléshez szükséges ballasztokat tartották.
Az északi USS Minnesota hadihajó ellen induló déli tengeralattjáró egy korabeli illusztráción
A legénység három fős volt, a hajót kézzel működtetett hajócsavar hajtotta. A Mississippin és a New Orleans melletti Pontchartain tavon kísérleteztek mindaddig, amíg az Unió csapatai meg nem közelítették a várost. Ezután elsüllyesztették, hogy ne jusson az északiak kezére, de azok így is megtalálták és kiemelték. Később, 1868-ban, eladták ócskavasnak.
A tengeralattjárón dolgozó csapat az alabamai Mobile-ba költözött át, és kapcsolatba léptek a rúdtorpedót feltaláló Edgar C. Singerrel és társaival, és sikerült újabb pénzügyi támogatást szerezni a projekthez. George Erasmus Dixon és William A. Alexander hadnagyokat, a hadsereg két tisztjét a munkálatokhoz vezényelték.
A Pioneer II, vagy más néven az American Driver, már sokkal nagyobb és bonyolultabb szerkezet volt hasonnevű elődjénél. 11 méter hosszú, 90 centiméter széles és 1,2 méter magas volt, ötfős személyzettel, és egy kis tornyot is felszereltek rá. Az adatok azonban szintén csak a fennmaradt rajzokból következtethetőek ki.
McClintock próbálkozott gőzmotorokkal és elektromos motorokkal is, de előbbi túl nagy és nehéz, utóbbi túl bonyolult és megbízhatatlan volt, így maradtak a kézi hajtásnál. A Pioneer II sorsa akkor pecsételődött meg, mikor a kikötőből egy hevesebb vihar elragadta, és a Mexikói-öbölbe kisodródva elsüllyedt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Titanic
- Halaszhatatlan üzleti tárgyalás miatt nem szállt fel a Titanicra a drótnélküli távíró feltalálója, Guglielmo Marconi
- Több mint hét évtizeddel az elsüllyedése után fedezték fel a Titanic roncsait
- Száz év elteltével már szinte semmi sem maradt a Titanic roncsából
- A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
- A szerény magyar hajóorvos, aki a Titanic túlélőit mentette
- Osztriga és bárány került a Titanic utasainak asztalára egy elárverezett étlap szerint
- Tudtad, hogy hét híres ember is lekéste a Titanicot?
- 3800 méter mélyen sincs biztonságban a Titanic roncsa
- Saját legendájának áldozatává vált a Titanic
- Filmjeiben a visszafogott előkelőséget testesítette meg Audrey Hepburn 08:20
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap