Hősködés és alkalmatlan felszerelés nehezítette a magyar légiposta indulását
2023. november 7. 20:20 Múlt-kor
A magyar légiposta-szolgálat fejlődését a képzetlen pilóták hősködései, a leselejtezett katonai gépek motorhibái és a világháború vesztes országait sújtó repülési tilalom is megnehezítette. A Budapest–Bécs közötti első repülőposta 1918 nyarán alig három hétig működött. A légi postaforgalom újraindítására 103 évvel ezelőtt, 1920. november 7-én került sor. Ekkor ugyan már sikerült az első próbálkozás 20 napos rekordját megdönteni, de a zavartalan működés csak hiú ábránd maradt.
![Fokker](/ih0Ax/article/main/.630x1260/64284.jpg?lavid=450413)
A Magyar Légiforgalmi Rt. holland gyártmányú Fokker F-III. típusú utasszállító repülőgépe, 1927 (Fortepan / Szent-Istvány Dezső)
Korábban
Léghajótól a repülőgépig
A postai küldeményeket az I. világháború előtt léghajókkal szállították. Mivel a Zeppelin fedélzetén utaztak is, ezért a megírt képeslapokat helyben fel is adhatták. A küldeményeket egy zsákba pakolták, amelyet a megfelelő terület felett egyszerűen kidobtak.
A zsákra a következő felirat került: „Származik: a Zeppelin-Léghajóról. Ezen csomag megtalálóját kérjük, szíveskedjék a zsák tartalmát a legközelebbi postahivatalhoz eljuttatni.”
Zeppelin léghajó Csepelen, 1931 (Kép forrása: Fortepan/ Laborcz György)
A léghajók korának a rendszeres repülőgépjáratok megindulása vetett véget, sebességükkel és megbízhatóságukkal már egyszerűbb megoldásnak bizonyultak. Kezdetben egyfajta munkamegosztás alakult ki: a léghajók szállították a nyomtatványokat és a csomagokat, a repülőgépek pedig a sietősebb küldeményeket.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/8abd0409c8de421f9c319f368990ad03.jpg)
Első magyarként Prodam Guido szállított postai küldeményeket repülőgéppel. 1912-ben sikeresen felszállt Fiumében, de a tervezettnél hamarabb landolt: őt és a postazsákot is a tengerből kellett kihalászni. A szerencsés kimenetelű zuhanás után megmentett küldeményeket végül földi úton kézbesítették.
Prodam Guidó repülése Budapest felett 1911-ben
A magyarországi repülés szervezése már 1902-ben megindult, 1910-ben pedig létrejött az Aero Club. A háborúban azonban a polgári repülések száma csökkent és a katonai légiposta-szolgálatra került a hangsúly.
Hazánk földrajzi fekvése miatt alkalmassá vált arra, hogy bekapcsolódjon a nemzetközi légi forgalomba, valamint a Kelet és Nyugat között egyfajta csomóponttá váljon. Ennek első lépése volt a Budapest–Bécs–Budapest útirányú légi összeköttetés megteremtése és légipostajárat megnyitása.
Az első magyar repülőposta 1918. július 4-én indult el a mátyásföldi repülőtérről. Húsz nap alatt több mint 5 ezer levelet és levelezőlapot, valamint 5200 táviratot szállítottak Budapestből Bécsbe és Bécsből Budapestre. Ekkor azonban a közfelháborodás enyhítése érdekében leállították a gépek közlekedését.
A népharag kitörését három gép lezuhanása okozta. Az első szerencsétlenség még nem követelt emberéletet, az osztrák területen földet ért gép pilótái sértetlenül vészelték át a balesetet.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![hadtörténet](/ih0Ax/label/.cut-640x400/135.jpg)
hadtörténet
- Csupán egy dolog miatt nem gúnyolták a kortársai által furcsának tartott Szókratészt
- Gettysburgnél szertefoszlott Lee tábornok verhetetlenségének mítosza
- Máig nem kötött békét egymással a két koreai állam
- A szimbólumokra is nagy gondot fordítottak a Barbarossa hadművelet megtervezői
- Teljesen belerokkant a japán flotta a filippínó-tengeri csatába
- A harctéren remekül, a politikában viszont rosszul teljesített Zsukov marsall
- Több helyszínen várják a haditechnika iránt érdeklődőket a Múzeumok éjszakáján
- Hatalmas veszteségek árán sem tudta megnyerni utolsó hadjáratát Napóleon
- A befagyott orosz pokolban elolvadt Napóleon Grande Armée-ja
- Olajbirodalma szétesése után vagyona nagy részét eladományozta John D. Rockefeller tegnap
- Csupán egy dolog miatt nem gúnyolták a kortársai által furcsának tartott Szókratészt tegnap
- „Azt a színházat, amelyik nem vállal kockázatot, megette a fene” – beszélgetés Meczner Jánossal tegnap
- Magyar nyelvű tárlatvezetéssel várja a látogatókat Mária Terézia kedvenc vidéki rezidenciája tegnap
- Sokkolta Kecskemét lakosságát az 1911-es földrengés tegnap
- André Kertész korábban nem látott fotóit is bemutatja a Magyar Nemzeti Múzeum tegnap
- Hatalmas összegért keltek el Napóleon pisztolyai tegnap
- Páváknak és hattyúknak is otthont adott a régi Városliget tegnap