Egyre túlsúlyosabbak a turisták, kevesebben szállhatnak fel a velencei gondolákra
2020. július 24. 13:50 MTI
A korábbinál kevesebb utast szállíthatnak egyszerre a velencei gondolások az ágazatra vonatkozó új szabályozás alapján. A szigorítást azzal indokolják, hogy egyre több a túlsúlyos turista, ami megnehezíti a karcsú csónakok irányítását, ráadásul a motoros hajók is mind nagyobb hullámokat vernek a lagunákban.
Korábban
A július elején elfogadott új szabályzat szerint az eddigi hat helyett csak öt utas szállhat fel egyszerre egy hagyományos gondolára, de kevesebb - 14 helyett 12 - utast vehetnek fel a nagyobb, a Canal Grandén az átkelést biztosító önkormányzati gondolák is.
A velencei gondolások szövetségének volt elnöke, Roberto Luppi szerint az intézkedés nem a gondolások hasznának növelését, kizárólag a turisták biztonságát szolgálja. Mindamellett egy óra gondolázás jelenleg 160 euróba kerül, és minél kevesebben szállhatnak fel egy hajóra, annál több gondolásnak jut munka.
A szövetség és az önkormányzat között létrejött új paktum további kedvezményeket is biztosít az ősi velencei mesterség művelőinek: az eddigi 433-ról 440-re növelik a gondolásoknak maximálisan kiadható engedélyek számát, és eltörlik az elméleti vizsgát azok számára, akik igazolni tudják, hogy legalább négy év szakmai gyakorlattal rendelkeznek a családi vállalkozásnál.
A gondolázás hagyományosan apáról fiúra szálló szakma Velencében. Az elméleti vizsga eltörlésével a feltörekvő fiatal hajósok 150 óra elméleti leckét spórolhatnak meg.
Az elméleti vizsga eltörlése bírálatokat váltott ki, mert sokak szerint a gondolások szövetsége ezzel csak még jobban körülbástyázza magát, kirekesztve a jól fizető szakmából a kívülállókat. A gondolaengedélyek kiadásáról maga a szövetség dönt.
"A velencei gondolások olyanok, mint a muránói üvegek: vagy itt születtek, vagy hamisak. A gondolásokra vonatkozó új előírások nem a kiváltságaik, hanem a város kultúrájának és hagyományának védelmét szolgálják" – jelentette ki a gondolások szövetségének jelenlegi elnöke, Andrea Balbi.
A kedvezményekért cserébe a gondolások vállalták, hogy pontosan betartják a jellegzetes formaruhára vonatkozó aprólékos szabályozást, farmernadrág vagy edzőcipő viselése szigorúan tilos.
A gondolák kiszorítottak minden más hajótípust Velencében a középkorban. Egyes adatok szerint a velencei köztáraság fénykorában körülbelül 10 ezer gondola működött a lagunák városában. A hajók nagyságát és sajátos formáját a 18. század óta törvény szabja meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda 19:05
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze 15:05
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének 12:20
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon 10:35
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen tegnap
- A Szputnyik–1 fellövésével a Szovjetunió sikeresen teljesítette az űrverseny első futamát tegnap
- Búcsúztató bulit rendeztek Janis Joplin megmaradt vagyonából az énekesnő barátai tegnap
- Csaknem hidrogénbombát adott Sztálin kezébe Vitalij Ginzburg tegnap