Francia-német vasútfejlesztési rivalizálás
2005. február 7. 12:26
Az európai összehasonlító történetírás régi témája, hogy az azonos időben azonos forrásból eredő technológiák mennyiben eltérő illetve hasonló párhuzamos utakat jártak be a kontinens nagyhatalmaiban. A technológia és politika találkozásának jó példája a 19. századi francia-német vasútfejlesztési rivalizálás, melynek legfőbb ismérveit most egy kitűnő szakmunka alapján Napóleontól a világháborúig mutatjuk be.
| ||
A francia-porosz háború előtt a franciák jelentősen elmaradtak a vasúthálózat fejlesztésében. A Párizs központú infrastruktúrafejlesztés lelassította a francia csapatok mobilizálását 1870-ben.
A német katonai stratégát, Helmuth von Moltke-t viszont összehangolt vasúti menetrendek segítették a harcban. Csapatai és az utánpótlást szállító szerelvények megállás nélkül szelhették át Németországot, s ez hat nappal megrövidítette a német hadsereg felkészülési idejét.
A francia-porosz háború után a szembenálló felek a legmélyebb bizalmatlansággal figyelték egymás vasútfejlesztési lépéseit. Mitchell szerint a küzdelemből a németek kerültek ki győztesen, bár ez a tény a villámháborús Schlieffen-terv összeomlása után már nem igazán vigasztalta a német hadvezetést.
Az államok egymás elleni kűzdelme mögött a vasútvonalak ellenőrzéséért zajló állami és magántőke közötti kűzdelem rejtezik. A sedani vereség annyira megviselte a francia államot hogy az 1870-es évek belpolitikai viharaiban semmi esély sem mutatkozott a vasutat érintő állami reformok keresztülvitelére. A francia kormányzat nem tudta megakadályozni, hogy a francia vasúti magántársaságok német gyártmányú mozdonyokat szerzzenek be. A vasútvonalak állami tulajdonba vételét csak az első világháború folyamán sikerült megvalósítani Franciaországban.
Ezzel szemben az újonnan alakult német császárságban 1890-re tulajdonképpen csak az állami vállalatok maradtak talpon, az ország vasútpályáin és szerelvényein a birodalmi és tartományi, szászországi, bajorországi kézben lévő cégek osztoztak.
* Allan Mitchell a san diego-i California Egyetem tanára, a The American Historical Review és a Central European History szerkesztője.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Anno
- A kataklizma, ami elhozta a portugál gyarmatbirodalom végét
- Az elektromos jelzőlámpával világelső lett a forgalmi káosz legyőzésében Cleveland városa
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Bosszúvágy, pénzhiány, hatalmi intrikák: a keresztesek pusztítása Konstantinápolyban
- Patton tábornokot előbb az amerikaiak, majd a szovjetek próbálhatták meg eltenni láb alól
- Végső elkeseredésében választotta a halált az első világháború utolsó percében elesett katona
- Senki sem parancsolhatott a tájképfestészet legendájának, Georgia O’Keeffe-nek 09:50
- II. Ulászló esküvője után két hétig tartó ünnepségsorozat vette kezdetét 09:05
- Tizenhét éves korában már világsztárokkal zenélt együtt Miles Davis tegnap
- Szemérmetlen viselkedésével gyakran megbotránkoztatta az erkölcscsőszöket Brigitte Bardot tegnap
- Több ezer zsidó életét mentette meg a holokauszt idején Ángel Sanz Briz tegnap
- Szinte a végsőkig ragaszkodtak a katonák korbácsolásához az amerikai tisztek tegnap
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát 2024.09.27.
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek 2024.09.27.