Utasszállítóból lett hadihajó az óceán királynője, a Queen Mary
2024. szeptember 26. 17:05 MTI
90 éve, 1934. szeptember 26-án bocsátották vízre a világ akkori legnagyobb óceánjáró utasszállító hajóját, a Queen Maryt. A 80 774 tonnás hajó utasai 2000 hajóablakon tekinthettek ki, 700 faliórán nézhették meg az időt és 600 telefonkészüléket használhattak.
A New Yorkba érkező Queen Mary 1961-ben.
Korábban
A Cunard hajóstársaság a húszas évektől dédelgette egy utasszállító óriáshajó megépítésének tervét, hogy felvegye a versenyt német és olasz versenytársaival. A munkák 1930 decemberében kezdődtek meg a skóciai Clydebankben működő John Brown és társa hajógyárban, de a világgazdasági válság miatt egy év múlva fel kellett azokat függeszteni. A munka csak 1934-ben, kormányzati segítséggel folytatódott, de ennek ára az volt, hogy a Cunard egyesült rivális White Star társasággal.
Az új hajó neve a legenda szerint egy félreértésnek volt köszönhető. A Cunard hajóit hagyományosan -ia végződésű névre keresztelte, így új büszkeségének is a Victoria nevet szánta. A társaság elnöke szintén a hagyományokhoz hűen kihallgatáson kért engedélyt V. György királytól, hogy a hajó Anglia legjelesebb királynéjának nevét viselhesse. Az üzletember a körülírással Viktória királynőre gondolt, V. György azonban saját hitvesére, és megköszönte a Mária királyné nagy örömére szolgáló megtiszteltetést. A felséges félreértés tisztázása módfelett kínos lett volna, így a hajóremek a Queen Mary nevet kapta.
A Queen Mary építése 1934-ben.
Wikipédia / Közkincs
A hajótestet 1934. szeptember 26-án maga a névadó, Mária királyné keresztelte meg. A Queen Mary első útjára 1936 májusában indult Southampton kikötőjéből New York felé. Méreteire jellemző, hogy I. osztályú szalonjában kényelmesen elfért volna Kolumbusz három hajója, turbináinak ereje hétmillió gályarab evező-erejének felelt meg, több mint 20 ezer tonnás űrtartalma egyenlő volt a teljes Spanyol Armada kapacitásával. A 80 774 tonnás hajó utasai 2000 hajóablakon tekinthettek ki, 700 faliórán nézhették meg az időt és 600 telefonkészüléket használhattak.
A Queen Mary már 1936 augusztusában elhódította az Atlanti-óceánt leggyorsabban átszelő hajónak járó kék szalagot, s az 1950-es évekig volt a kitüntetés birtokosa maradt. Egy másik rekordját még ma sem döntötték meg: a Queen Mary szállította egyidejűleg a legtöbb embert, a II. világháború idején egyszer 16 683 katona tartózkodott a fedélzetén.
Képeslapokon is feltűnt az óceánjáró.
Wikipédia / Közkincs
A második világháború alatt időközben elkészült társával, a Queen Elizabeth-tel együtt katonai szolgálatra rendelték, szürkére festve, amerikai zászló alatt csapatszállításra használták. A testvérhajók másfélmillió katonát hoztak át Európába, mindezt emberveszteség nélkül. A németek stratégiai célpontként kezelték, Hitler "vérdíjat" tűzött ki a hajóra, amelynek legféltettebb hadiutasa a Warden ezredes álnéven lajstromba vett Winston Churchill brit miniszterelnök volt.
A Queen Mary érkezése New York kikötőjébe 1945-ben.
Wikipédia / Közkincs
A Queen Mary a maga (fény)korában az egyedüli óceánjáró volt, amit haszonnal üzemeltettek. Az 1960-as évektől azonban esélytelennek bizonyult a légi közlekedéssel szemben és századik útja után, 1967-ben végleg kivonták a forgalomból. Jelenleg a kaliforniai Long Beach partjainál horgonyoz, szállodaként és múzeumként is kuriózum. 2006. február 23-án a tengerek nyugalmazott királynőjét felkereste ugyancsak királyi utódja, az akkor legdrágább és legnagyobb utasszállító hajója, a 2004. január 8-án felavatott Queen Mary 2.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
12. A középkor és a kora újkor kultúrája
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Nem volt elragadtatva a ferences szerzetes, aki a tatárjárás után a mongolok fővárosába látogatott
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- A középkorban sem volt mindig stigma „bűnben élni”
- „Legnagyobb ellensége” fejezte be a Szent Péter bazilika tervezőjének életművét
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Habár meggazdagodott műveiből, munka közben csak kenyeret és vizet fogyasztott Michelangelo
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- Donatello híres Dávid-szobrát eredetileg a firenzei dómba szánták
- 10 tény a Mona Lisáról
- Hét borzongató horrorfilm, amit valós események ihlettek tegnap
- Egy idős hölgy látomása miatt helyezték át Sztálin holttestét tegnap
- Párhuzamosan játszott filmekben és a medencében is Bud Spencer tegnap
- A természetközeliség és az elegancia találkozott a Festeticsek balatoni birtokain tegnap
- Furcsa módon eltemetett „vámpírgyermek” sírjára bukkantak Visegrádon tegnap
- A kelták szerint szellemek és boszorkányok látogatnak a mi világunkba Halloween éjszakáján tegnap
- Egy bálteremben alakították ki Budapest első moziját tegnap
- Ellenezte a hadüzenetet, mégis Tisza Istvánt kiáltották ki az első világháború felelősének tegnap