Rómában vesztegel az akszúmi obeliszk
2004. július 28. 10:06
Az akszúmi obeliszk, még mindig Róma egyik külvárosában, egy rendőrségi laktanyában, három darabra szedve várakozik.
Az emlékoszlop 2003 novemberéig az olasz főváros Porta Capena nevű terén állt. Ekkor elbontották, és fémburokba csomagolva felkészítették az utazásra.
Az obeliszket azonban több ok miatt sem indították még útra. Az egyik pénzügyi: amikor 2002 júniusában az olasz kormány szabad utat adott a visszaszolgáltatásnak, a kormány másfél millió eurót tartalékolt a szállításra, a restaurálásra és Akszúmban való felállítására. Ma már ez az összeg nem elég, a tényleges költségeket tízmillió euróra becsülik. Az emelt összeg kifizetéséről azonban még nincs döntés.
Az megemelkedett költségeket zömmel az előre nem látott technikai nehézségek okozzák. A kőtömbök 48, 65 és 87 tonnásak. "Kizárólag az amerikai Galaxy és az orosz Antonov teherszállító repülőgépek képesek ezeket a levegőbe emelni" - nyilatkozta Giorgio Croci professzor, az obeliszkkel kapcsolatos technikai műveletek irányítója.
Ugyanakkor Akszúm repülőtere - amelyet öt évvel ezelőtt, épp a sztéléről folyó tárgyalások idején építettek - kevéssé alkalmas 55 tonnánál nagyobb teherrel való leszállásra. Tengerszint feletti magassága 2300 méter, és a ritka levegő miatt a repülőknek a megszokottnál gyorsabban kell leszállniuk. Az viszont kétséges, hogy ehhez elég hosszú-e a kifutópálya.
Márpedig nem is egyszer, hanem négyszer kell fordulnia a repülőgépnek: az obeliszk három darabját egyenként kell szállítani, negyedszer pedig a felszerelés kerülne a repülőre. Olaszországból kellene ugyanis Akszúmba szállítani azt a darut, amellyel az oszlopdarabokat kiemelik a gépből, valamint a speciális szállító targoncákat és a kamionokat, amelyek Axum teréig viszik az obeliszket.
Kiderült azonban, hogy a Galaxyk határozatlan ideig Irakban teljesítenek szolgálatot, az Antonovok pedig csak akkor bírják el a darabokat, ha valamit még le tudnak faragni a teher súlyából azzal, hogy könnyebb fémbe burkolják a tömböket. Ez a szakemberek szerint legalább egy hónapba telik. És akkor még nem számoltak az esős évszakkal, ami használhatatlanná teszi az akszúmi repülőteret.
A szállítás optimista számítások szerint szeptemberre várható, a borúlátók azonban 2005-tel számolnak.
(MTI Panoráma)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Az ókori Athén
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Milyen lehetett evezni egy ókori görög hadihajón?
- A varázsitaloktól a tömegpusztító fegyverekig: hat kevéssé ismert tény az ókori görögökről
- A külóni vérbűnhöz is köze lehet az Athénban feltárt rejtélyes tömegsírnak
- Korsóban eltemetett gyermekek, hátrabilincselt kezű csontvázak – az ókori Athén titkai
- Erósz játszmái – házasélet és szexualitás az ókori Görögországban
- Több millió ezüstérmét tárolhattak a Parthenón tetőterében
- Az ebola már az ókori Athénban is felütötte a fejét?
- George Clooney felesége segíti Athént az Elgin-márványok ügyében
- A bódult Periklész ihatott az Athénban talált kupából
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.