Az átlagemberhez képest lényegesen jobb körülmények közt éltek a középkori szerzetesek
2020. július 31. 16:21 Múlt-kor
A középkori szerzetesi élet, csakúgy mint bármilyen más hívatás, tartogatott jót és rosszat is a csuhás barátok számára. Bár első pillantásra életük csupa kötelességből állt: gyakori istentiszteletek, némasági fogadalom, anyagi hívságok nélküli, egyszerű életvitel, mindezek mellett, a kor mércéjével mérve kiszámítható, kiegyensúlyozott életet élhettek, hiszen mindig volt tető volt a fejük felett, és folyamatosan megfelelő, elegendő táplálékhoz juthattak. A szerzetesek az egyetemes középkori kultúra fenntartói voltak, hiszen az uralkodó rétegek csemetéinek oktatása mellett ők készítették az iniciálékkal díszített kódexeket, amelyek ma felbecsülhetetlen forrásai a középkort kutató történészeknek.
Korábban
A remetékkel és a keresztényüldözéssel kezdődött minden
Az első ős-szerzeteseknek tulajdonképpen a 3. században Egyiptomban és Szíriában élő, a társadalomtól és a világtól elvonult remetéket tekinthetjük. Ezek az aszkéta lelkületű egyének úgy gondolkodtak, hogy ha kiszakítják magukat a talmi élvezeteket nyújtó anyagi világból, akkor megtisztulva az anyag csábításától közelebb kerülhetnek a Mindenhatóhoz, az isteni léthez.
A szerzetesség kialakulásához egy másik tényező is hozzájárult, mégpedig a keresztényüldözés. Jézus hívei ugyanis az első évszázadokban folyamatos zaklatásban éltek, és gyakran halállal lakoltak hitükért. Az üldözöttek sokszor nem vártak üldözőikre, hanem távoli hegyvidékekre húzódtak, ahol rendkívül egyszerű körülmények között éltek. A magányt választó aszkéták számának növekedésével megnőtt az esélye annak, hogy az élet hívságaitól elvonulók előbb vagy utóbb kommunákat hozzanak létre.
Kezdetben ezeknek a közösségeknek a tagjai elvonult, magányos életet éltek és csak közös imádkozások alkalmával gyűltek össze. A közösség vezetőjét a héber „abba” névvel illették, amelynek jelentése atya, úr volt, ebből fejlődött ki a férfi szerzetesrendek vezetőit jelölő abbé, apát kifejezés.
Az abba irányítása alá tartozó egyéneket a görög „monakhosz” szóval ihlették, amely az egyet jelentő „mono” szóból származik és amelyből később a latin „monachus” (szerzetes) szó kifejlődött. A monachus a modern nyelvekben ezernyi hasonló változatban – „monk”, „moine”, „monje”, „Mönch” – szerepel. Az idő múlásával a közös imádkozás mellett kifejlődött az önfenntartás érdekében végzett közös munka, amely a közösség tagjainak élelmet és szállást biztosított.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
A Kr. u. 5 századtól a haldokló Római Birodalom, majd a Bizánci Birodalom területén egyre több kolostor jelent meg, amelyek Nursiai Szent Benedek tanításai alapján szerveződtek. A kereszténység első szerzetesrendje, a bencés rend tagjai egyszerű életet éltek és egyszerű étkeket ettek.
A szerzetesrendek tagjainak számos szabályt kellett követniük, és mivel minden rendtag hasonló módon élt, az elvonulók „testvéremnek” kezdték szólítani egymást. A mindennapi rend kolostoronként és szerzetesrendenként változó volt. Egyes rendszabályok szigorúbbak voltak, mint például az 1098-ban alapított ciszterci rendé, amely a bencés rendből kiválva jött létre, és a kevésbé világias életvitel követését tűzte ki célul.
A kolostorok önfenntartó gazdálkodása megkívánta, hogy a szerzetesek a napi rendszeres ima és a szent szövegek tanulmányozása mellett rendszeres munkával is hozzájáruljanak a kolostor működéséhez.
A közös munka, a kolostorok adómentessége, és az adományok révén a különböző szerzetesrendek egyre nagyobb vagyonra tettek szert, így a szerzeteseknek a középkor utolsó századaiban már nem feltétlenül kellett dolgozniuk. Helyettük a még fel nem szentelt szerzetes tanoncok, a novíciusok, a laikus barátok és a kolostor uradalmaihoz tartozó jobbágyok dolgoztak.
A szerzetesek figyelme ennek okán egyre inkább az oktatás, a tudomány, és a teológia felé irányult, és egyre többet foglalkoztak a kódexek szerkesztésével és írásával.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/57caf2a3fe7581dfa7c42a7714b7d4d9.jpg)
![IV. Politikai berendezkedések a modern korban / 17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon (Széchenyi és Kossuth reformprogramja, áprilisi törvények, kiegyezés, a polgári állam kiépülése a dualizmus korában)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/778.jpg)
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Felfedezésével megmentette a francia selyemipart Louis Pasteur tegnap
- Német egyetemi tanárai panaszolták be a pápánál Husz Jánost tegnap
- A szárazföldi Európában Magyarország az utolsó előttiként vezette be a „jobbra hajts” szabályát tegnap
- A polgárháborús Kongóban fegyvernyugvás volt Louis Armstrong érkezése miatt tegnap
- A nyersanyaghiány is ösztönözte az első bikini megalkotását 2024.07.05.
- Erdélyt gyalog, Kínát egy dzsunkán szelte át Cholnoky Jenő földrajztudós 2024.07.05.
- Hermész szobrát találták meg a bulgáriai Heraclea Sinticában 2024.07.05.
- Három expedíciót is szentelt a magyarok őstörténetének felkutatására Zichy Jenő 2024.07.05.