A világ első motoros rollere az első világháború alatt jött divatba
2018. november 10. 11:51 Múlt-kor
Az első világháború előrehaladtával hamar nyilvánvalóvá vált, hogy mindennemű üzemanyaggal takarékoskodni kell a civil életben, hogy minél akadálytalanabb legyen a csapatok ellátása. Az antant oldalon az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában e takarékoskodás azt eredményezte, hogy egy teljesen új járműtípus is forgalomba került – az úgynevezett „autoped”, azaz egy korai motoros roller.
Korábban
Az eszközt eredetileg a New York város Long Island City negyedében található Autoped Company nevű cég gyártotta 1915 és 1921 között, és a csak jegyre kapható benzin idején rendkívül hasznosnak bizonyult – a legtöbb példányt New York város postaszolgálatának kézbesítői használták.
Az Autoped ugyan benzinmotorral működött, de lényegesen kevesebbet fogyasztott a drága üzemanyagból, mint egy autó vagy motorkerékpár. 155 köbcentiméteres, négyütemű léghűtéses motorja az elülső kereket hajtotta, óránként mintegy 32 kilométeres sebességgel. A konstrukciót természetesen a gyermekek rollerei ihlették: az ember egy lapos felületen állt, amelynek két végén egy-egy 25 centiméter átmérőjű kerék volt. A jármű egy bicikliszerű kormánnyal volt irányítható. A kormányoszlop előrenyomásával volt bekapcsolható a kuplung, míg hátrahúzása kikapcsolta azt, és egyben fékezte a járművet. Gyorsítani a kormányon található gázkarral lehetett.
Habár elsősorban a postaszolgálat vette hasznát, az Autoped hamar népszerűvé vált New York bűnbandáiban is, mivel gyors módját jelentette a hatóságok elöli menekülésnek a zsúfolt, szűk utcákon. Míg az Egyesült Államokban praktikus szempontokból kedvelték meg mind a postások, mind a bűnözők, Nagy-Britanniában a civil lakosság körében lett népszerű: igazi divatcikk lett, amely jelentős politikai üzenetet is hordozott.
A történet szerint a szigetországba érkező első példány Sir Henry Norman újságíró és liberális politikus vásárolta ajándékba feleségének, Florence Priscillának 1916-ban. Florence egy prominens szüfrazsett, Laura McLaren lánya volt, és anyjához hasonlóan a nők jogaiért küzdött – ebben parlamenti képviselő férje is támogatta. Igen nagy feltűnést keltett, amikor Florence Norman e járművével indult munkába, és a szüfrazsettmozgalommal szimpatizálók körében hamar elterjedt használata.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/8abd0409c8de421f9c319f368990ad03.jpg)
Időközben több gyártó, mint a német Krupp, a motorkerékpárokat gyártó brit ABC Motorcycles és a szintén brit Gloster Aircraft Company repülőgépgyár is elkezdtek hasonló járműveket gyártani. Az újabb típusok már erősebbek és kényelmesebbek voltak, és egyre gyakoribb látvánnyá váltak az utcákon is. A háború után hamar kimentek azonban a divatból – az Autoped Company már 1921-ben abbahagyta gyártását, utolsóként a Krupp gyártotta őket 1919-től 1922-ig. A két világháború közötti időszakban a nagyobb kiterjedésű katonai bázisokon fordult elő, mint a gyaloglásnál lényegesen gyorsabb egyszemélyes jármű.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
![Egyiptom](/ih0Ax/label/.cut-640x400/1.jpg)
Egyiptom
- Isztambul bukása hozta el a Muszlim Testvériség felemelkedését Egyiptomban
- Néhány állatfajt a kihalás fenyegetett a tömeges mumifikálás miatt az ókori Egyiptomban
- A Nílus egy mára eltűnt mellékága mentén épülhettek a piramisok
- Eltörölte az utókor Ehnaton vallási forradalmát
- Megtalálták II. Ramszesz fáraó szobrát
- A tökéletes naptár nyomában: a szökőnap története
- A Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült az arab államok egyesítésére törekvő Nászer elnök
- Előnyei mellett súlyos károkat is okozott a hatalmas Asszuáni-gát
- Fáraók neve vezette sikerre a hieroglifák megfejtőjét, Jean-François Champolliont
- „Azt a színházat, amelyik nem vállal kockázatot, megette a fene” – beszélgetés Meczner Jánossal 16:05
- Magyar nyelvű tárlatvezetéssel várja a látogatókat Mária Terézia kedvenc vidéki rezidenciája 15:30
- Sokkolta Kecskemét lakosságát az 1911-es földrengés 14:20
- André Kertész korábban nem látott fotóit is bemutatja a Magyar Nemzeti Múzeum 13:20
- Hatalmas összegért keltek el Napóleon pisztolyai 11:20
- Páváknak és hattyúknak is otthont adott a régi Városliget 10:40
- Szadizmusa miatt apja minden tisztségéből eltávolította Don Carlost 09:50
- Sokáig nem voltak egyértelműek a viharjelzések a Balaton környékén 08:20