„Vili. Mi a vektor, Viktor?” – honnan ered a pilóták különös szóhasználata?
2017. május 26. 08:25
A szárazföldi személyzet és a pilóták közötti zökkenőmentes kommunikáció már a légi közlekedés hőskorától kezdve kulcsfontosságú a repülők biztonságos útja szempontjából. Minden olyan apró információ, amelyet a pilóták megosztanak a légi irányítókkal, döntő lehet, és akár életeket is menthet.
Korábban
Bár manapság a légi közlekedés szereplői közötti kommunikáció megszervezése az egyik legegyszerűbb feladatnak tűnik a laikusok szemében, ez egyészt nem így van, másrészt a 20. század elején, a Wright-fivérek 1903. december 17-i repülése óta pedig különösen nem volt így.
Kezdetben vizuális eszközökkel, színes lapátokkal, jelzőlámpákkal és kézjelekkel kommunikáltak, az első, a légi és földi személyzet között létesített összeköttetés pedig morzekódokkal zajlott. Egy olyan korban, amelyben az üzeneteket távíróval továbbították, a rövid jelek egyike az „R” betű volt, a Vettem/Vétel rövidítése, amellyel a fogadó fél értelemszerűen jelezte, hogy megkapta és felfogta az üzenetet.
De mi volt a helyzet az éjszakai repüléssel? Hogyan kommunikáltak ilyenkor a pilóták a légi irányítókkal? Manapság már akkor utazhatunk, amikor akarunk, ez azonban nem mindig volt így. A repülés hőskorában nem jelentett egyszerű feladatot éjszaka olyan vizuális pontokat találni, amelyek segítették a pilótát, így szükség volt valamilyen változtatásra, ami megkönnyíti a dolgukat.
Jack Knight volt az első, aki 1921. február 22-én sikeres éjszakai repüléssel szállított légiposta-küldeményeket az Egyesült Államokon keresztül, de megfelelő kommunikáció híján ez lehetetlen lett volna számára. Knight segítségére az út mentén a postai dolgozók, repülőtér-irányítók és helyi gazdák által meggyújtott jelzőtüzek voltak.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/a01f91ced050cecd7355bc9df458a3a2.jpg)
Szintén a zökkenőmentes kommunikációt szolgálta az angol nyelvű pilóták esetében a Roger that, magyarul Vétel kifejezés, amelyet bizonyára sokan hallottak, a kifejezés történetét azonban kevesen ismerik. Aki látta az 1980-as, Airplane című filmet, bizonyára emlékszik a következő párbeszédre:
Roger Murdock másodpilóta: Felszállunk, Roger. (Angolul: We have clearance, Clarence.)
Oveur kapitány: Vili. Mi a vektor, Viktor? (Angolul: Roger, Roger. What’s our vector, Victor?)
De miért használta Oveur kapitány a Roger szót (amely magyarul ez esetben vili lett)? Amikor a pilóták már nem morzekódokkal, hanem beszéddel kezdtek kommunikálni a földi személyzettel, a Roger szó lett a Vettem jelentésű R betű (Recieved) helyettese. Ennek alapját az adta, hogy 1927-ben a Roger szó szolgált az „R” betű megjelölésére a Nemzetközi Távíró Egyesület által kifejlesztett fonetikus ABC-ben.
Felmerül persze a kérdés, hogy a pilóták miért a Rogert használták a Recieved helyett? A kifejezés 1943-ban kezdett széles körben elterjedni, mivel a második világháború alatt nem beszélt mindenki angolul, így a szövetséges pilóták között egy mindenki számára érthető „légi nyelvet” kellett kifejleszteni, ami a Recieved szóval nyilvánvalóan nehezebben ment volna.
A fonetikus ABC lényege ugyanis, hogy olyan kódszavakkal reprezentálja az angol ABC egyes betűit, amelyek érthetők, és beazonosíthatók a nem angol anyanyelvűek számára is. Az amerikai és brit légierő a második világháború alatt a következő fonetikus ABC-t használta: “Able, Baker, Charlie, Dog, Easy, Fox, George, How, Item, Jig, King, Love, Mike, Nan, Oboe, Peter, Queen, Roger, Sugar, Tare, Uncle, Victor, William, X-ray, Yoke, Zebra.”
A Rogert 1957-ben a Romeo váltotta fel, ekkorra azonban már a Roger gyakorlatilag minden, a légi közlekedésben dolgozó személy számára egyet jelentett a Vétel, vagyis Recieved szóval. A mai, repülésben használatos fonetikus ABC a következőképpen néz ki: „Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, X-Ray, Yankee, Zulu.”
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![művészet](/ih0Ax/label/.cut-640x400/42.jpg)
művészet
- Díjátadóvál zárták az Operaház Szláv szezonját
- Erdélyi színháztörténet egy felvonásban
- „Szeretném minél több emberhez eljuttatni a tradicionális jazzt” – interjú Papp Mátyás jazz-harsonaművésszel
- Koncertek és tárlatvezetés várja az érdeklődőket a Magyar Nemzeti Galéria új sorozatában
- „Egy kép sosem készül el, legfeljebb az ember abbahagyja” – beszélgetés Cakó Ferenccel
- Tíz fiatal zeneművész vehette át az MVM Junior Prima Díját
- Bátor hadvezérként, szeretőként és kutyaként is ábrázolták már Nagy Sándort
- Napóleont és a németeket is elkápráztatta a Hódító Vilmos történetét elmesélő bayeux-i kárpit
- Magyar származású fotóművész és Picasso barátságát mutatja be a Mai Manó Háza
- 10 meglepő dolog Madame Curie-ről tegnap
- Izraeli kommandósok mentették ki az ugandai túszdráma áldozatait tegnap
- Országszerte négy helyszínen rendezik meg a Libegők éjszakáját tegnap
- Világhírű kortárs rendező lesz a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendége tegnap
- Tiltakozása ellenére nevezték el George Everestről a Föld legmagasabb pontját tegnap
- A brit szimbólumok elpusztításával kezdődött a 13 lázadó gyarmat függetlenségi harca tegnap
- A poroszok modernebb fegyverzete győzedelmeskedett a königgrätzi csatában 2024.07.03.
- Inkább elsüllyesztették a francia hadihajókat a britek, nehogy a németek kezére jussanak 2024.07.03.