Sztálin személyesen tűzött ki vérdíjat a fanatikus német ász fejére
2017. március 7. 14:10
519 ellenséges harckocsi, csaknem 1000 harcjármű, 150 löveg, 4 páncélvonat, 70 partra szállító jármű, egy-egy cirkáló, romboló és csatahajó kilövése – röviden így foglalható össze az egyik legeredményesebb, legtöbb kitüntetéssel rendelkező második világháborús német katona, a pilótaász Hans-Ulrich Rudel katonai teljesítménye. Hithű náci, a nemzetiszocialista propaganda kirakatembere, a Führer csodálója, a német kultúrfölény kritikátlan hirdetője, háborús bűnösök segítője – ez pedig a Stuka-pilóta pályafutásának és életének másik (?) oldala. Visszaemlékezése közel 70 év után először olvasható magyarul.
Korábban
A kis sziléziai faluban született Rudellel kapcsolatban talán nem túlzás kijelenteni, hogy a katonaságra termett. Nyughatatlan, folyamatosan a kalandokat kereső természetének köszönhetően, szülei bánatára, már gyermekkorában sem a tanulásban, hanem a sportokban és a tanáraival szembeni csínytevések elkövetésében jeleskedett, majd 1936-ban felvételt nyert a Luftwaffe tisztképző akadémiájára. Mivel gyenge pilótának tartották, a második világháborúban eleinte nem vett részt a harcokban, ám kitartásának köszönhetően felülkerekedett felettesei vonakodásán, és Németország Szovjetunió elleni háborújában zuhanóbombázó-pilótaként olyan félelmetes hírnévre tett szert, hogy Sztálin személyesen tűzött ki a fejére a korban valóságos vagyonnak számító, 100 ezer rubeles vérdíjat.
Junkers Ju 87-eseivel, vagyis Stukáival 2530 bevetésen vett részt, amelyek során harmincszor lőtték le vagy kényszerült földre, ötször sebesült meg, 1945-ben pedig egyik lábát amputálni kellett, de még ezt követően is folytatta a harcot. Társait hatszor mentette ki ellenséges területről. Egy ilyen akcióhoz köthetők pályafutása talán legizgalmasabb pillanatai, amikor katonatársai kimentése érdekében mélyen a szovjet vonalak mögé, a Dnyeszteren túlra merészkedett. Repülőgépe a sárba ragadt, így gyalog kellett visszamenekülnie az egységéhez. A pár fokos Dnyeszter átúszását is túlélte, majd váll-lövéssel gyalogolt hosszú kilométereket, utolsó energiatartalékait is mozgósítva.
Rudel katonai teljesítménye valóban szinte példátlan, így az effajta történetekre és adatokra fogékony olvasót bizonyára magába szippantja majd a könyv. A militarizmusra kevésbé hajlamos érdeklődők számára is értékes olvasmány lehet azonban a kötet, megismerhetik ugyanis egy fanatikus katona gondolkodását, és megtudhatják, milyen lehengerlő hatást gyakoroltak egy vakbuzgó, mindenre elszánt pilótára a náci ideológia szólamai.
Rudel visszaemlékezése a korszak megkerülhetetlen dokumentuma. A pilóta 1944-ben részt vett a magyarországi harcokban, amelyet természetesen – a szovjetektől nem sokban különbözve – hazánk felszabadításáért folyó küzdelemként értékelt, 1945 elején pedig Szálasi még Vitézségi Éremmel is kitüntette. A kötetben emellett a Harmadik Birodalom – az ellenség elől takargatott – problémáiba is betekintést nyerhetünk, mint például Hitler visszafordíthatatlan leépülése. A pilóta a Führerrel több alkalommal is találkozott. Mivel az elérhető legmagasabb kitüntetést is megkapta, miatta a Vaskereszt egy újonnan alapított fokozatát is létrehozták, amelyet a korábbi kitüntetésekhez hasonlóan maga Hitler adott át neki. Rudel utoljára egy nappal a náci vezér születésnapja (egyben néhány nappal öngyilkossága) előtt beszélt személyesen Hitlerrel, immár a Führerbunkerben.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
A pilóta nácizmus iránti elkötelezettsége megkérdőjelezhetetlen, ez pedig felvet bizonyos kérdéseket. Vajon szétválasztható-e a sokak által tiszteletre méltóként értékelt katonai teljesítmény attól az inhumánus ideológiától, amelynek a nevében ezeket az eredményeket Rudel elérte, és amelyekkel a legmesszebbmenőkig azonosult, olyannyira, hogy a háború után még Josef Mengele bujkálását is segítette? A kérdéshez a katonák frontvonalakon átívelő szolidaritásával közelítő, az angol-amerikai kiadáshoz – a magyar változatban is megjelenő – előszót író Douglas Bader brit repülőezredes, valamint a francia kiadás előszavát jegyző Pierre Clostermann szerint a válasz igen. Nyilvánvalóan nem kis számban akadnak azonban olyanok, akik szerint a válasz Rudel esetében bizonyosan nemleges, tekintve, hogy a kérdést a háborús szerepvállalás okainak aspektusából szemlélve aligha állhat valaki távolabb a Wehrmachtba kényszerrel besorozott, a véres küzdelemsorozatot vonakodva fogadó katonáktól a pilótaásznál, akinek fanatizmusára jellemző, hogy egy alkalommal, miután elfogyott a lőszere, legszívesebben belerepült volna egy orosz tankba.
Ugyanígy felmerülhet, hogy létezik-e egyáltalán tiszteletre méltó, pusztán „sportértéke” alapján mérhető katonai pályafutás, vagyis figyelmen kívül lehet-e hagyni, hogy a technikai-bürokrata nyelvre lefordított, azaz számokban kifejezett teljesítmény mögött kioltott emberi életek húzódnak meg? Vagyis: a háború logikáját természetesnek véve elfogadhatjuk-e a morális megfontolások kiiktatását, és jogosan beszélünk-e elismerően több száz kilőtt tankról és egy katona már-már emberfeletti hősiességről? Az érdeklődőkben Hans-Ulrich Rudel visszaemlékezése, a Stuka pilóta olvasása közben ezek mellett még számos izgalmas kérdés merülhet fel. Megválaszolásuk egytől egyig rájuk vár.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![IV. Politikai berendezkedések a modern korban / 17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon (Széchenyi és Kossuth reformprogramja, áprilisi törvények, kiegyezés, a polgári állam kiépülése a dualizmus korában)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/778.jpg)
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Kiváló marketingérzéke is szerepet játszott André-Gustave Citroën sikerében 09:05
- A pestis miatt egész családját elvesztette a jóslatairól elhíresült Nostradamus tegnap
- Több száz éves tartósított cseresznyére bukkantak George Washington egykori birtokán tegnap
- Eleinte nem aratott sikert a kritikusok körében a megzenésített Himnusz tegnap
- A bizonyítékok ellenére ma is sokan megkérdőjelezik King tiszteletes gyilkosának bűnösségét tegnap
- Kései polaroidokkal zárul az André Kertész 130 kiállítás a Robert Capa Központban tegnap
- Második otthonának tekintette Afrikát Az öreg halász és a tenger írója, Ernest Hemingway tegnap
- Sokáig nem tulajdonítottak nagy jelentőséget a roswelli UFO-észlelésnek tegnap