Megfejtették a Pearl Harbor-i támadás elfelejtett titkát
2015. december 8. 14:32
Búvárrégészek pontosan feltérképezték Hawaii partjainál azon amerikai hidroplánok egyikét, amelyeket a 74 évvel ezelőtt, 1941. december 7-én támadó japán légierő egységei még a szárazföldi területek elérése előtt a hullámsírba küldtek. A korábbi beszámolók ellenére az Oahu sziget keleti részén állomásozó egyik repülő mégis megkísérelte a felszállást, hogy szembeszálljon a japánokkal.
Korábban
A most feltérképezett hidroplán mintegy kilenc méter mélyen fekszik a tengerben az Oahu sziget Kāne‛ohe nevű öblében, amely egykoron az amerikai haditengerészet egyik repülőterének adott otthont. Az állomást másodpercekkel azelőtt kezdték el bombázni a japánok, hogy egységeik Pearl Harbor fölé értek volna. A korai támadásra azért volt szükség, hogy a nagy hatótávolságú, elsősorban mentésre, de bombázásra is kiválóan alkalmas, PBY Catalina néven ismert hidroplánok ne tudják majd hátba támadni a visszavonuló japán flottát.
27 darab PBY teljesen megsemmisült a bombázás során, hármat csupán részben érte találat, míg újabb három hidroplán – amely őrjáraton volt – megmenekült. Az újonnan felfedezett repülőgéproncs helyzete mindezidáig ismeretlen volt a szakma által, bár többen feltételezték, hogy az egyik kétmotoros megkísérelte a felszállást, személyzetének tagjai pedig még mindig a tengeri sírban nyugszanak.
„Az elsüllyedt PBY-k a „gyalázat napjának” egyik legfontosabb emlékei a még mindig tenger alatt lévő USS Arizona és USS Utah mellett” – mondta Hans Van Tilburg, a kutatást vezető régész. A roncsot először az 1990-es években fedezték fel, azonban a pontos feltérképezése csak most történt meg. Az új videotechnológia és a fényképek segítségével pontosan rekonstruálni tudják majd a szakemberek, hogy mi történt a híres támadás első pillanataiban.
A „repülő hajó” három nagyobb darabját lehet elkülöníteni: a szárnyakat, a pilótafülkét, valamint az egyik hajtóművet, azonban ezeket már sok esetben teljesen beborították a korallok és az iszap. A merülések során meggyőző bizonyítékot találtak, hogy a gép már majdnem a levegőbe emelkedett, amikor japán találat érte a bal oldalán. Még a horgonyt is megtalálták, amellyel egy bójához volt kikötve a tengeren pihenő hajó. A nagy sietségben a pilóták a kábeleket nem vágták el, és azzal együtt igyekeztek felszállni, tehát még ma is a bója maradékához van rögzítve a hajótest. Mindezek megcáfolják azon korábbi beszámolókat, amelyek szerint a PBY-knél egy lélek sem járt a támadás során, és elhagyatva várták sorsukat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett 2025.01.18.