Szivar alak és hat kerék - így változtak a világ leggyorsabb autói
2015. május 13. 17:21
65 évvel ezelőtt, 1950. május 13-án a második világháború alatt katonai repülőtérként működő silversone-i pályán indult útjára a világ legismertebb autós versenysorozata. Összeállításunkban felidézzük, hogyan változtak a Forma-1-es autók az elmúlt évtizedekben.
Korábban
A kezdetekkor még a háború előtt kifejlesztett, orrmotoros autókkal száguldoztak a pilóták
(Juan Manuel Fangio és Karl Kling Mercedesével, Alberto Ascari Maseratijával várja a rajtot az 1954-es Francia Grand Prix-n)
Az 1960-as évek farmotoros autóinak kialakításánál az ún. szivar karosszériák domináltak
(Graham Hill BRM-je, Jim Clark Lotusa és Ronnie Bucknum Hondája a rajtrácson az 1965-ös Holland Nagydíjon)
Az 1960-as évek második felében megjelentek a Ferrari által kifejlesztett szárnyak,amelyek a háromliteres
motorok bevezetésével együtt rendkívüli módon megnövelték az autók sebességét
(Chris Amon Ferrarijában)
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
A 70-es években a mintázat nélküli, ún. slick gumik mellett a hatalmas hátsó kerekek is megjelentek
(Ronnie Peterson és a Lotus 72E 1973-ban)
A 70-es évek második felében rövid időre a hatkerekű autók is felbukkantak
(Jody Scheckter hatkerekű Tyrrelljével 1976-ban)
A 70-es évek végén megjelentek a turbómotoros, szívóhatású autók
(René Arnoux Renault RS10-ét vezeti )
A Lotus mérnöke, Colin Chapman 1981-ban fejlesztette ki az ikerkasznis, vagyis két alvázas Lotus 88-at
(Elio de Angelis versenyez Lotus 88-asával)
Bár a turbómotoros autók a 80-as években végképp kiszorították az élmezőnyből
a szívómotoros járműveket, ám 1989-ben betiltották a turbófeltöltők használatát
(Ayrton Senna 1988-ban még turbómotoros McLarent vezetett)
Az 1990-es évek elején megengedettek voltak az elektronikus segédeszközök,
amelyek kifejlesztésében a Williams járt élen. Ezeket 1994-re betiltották
(Nigel Mansell az 1992-es San Marinó-i Nagydíjon)
A 90-es évek második felében az autók hengerűrtartalmát 3000 cm³-re csökkentették,
a V8-as és V12-es motorok helyébe pedig a V10-esek léptek
(Michael Schumacher 1998-ban)
2009-től az autók légterelő elemei által biztosított leszorító erő felére csökkentésének
kompenzálása céljából ismét engedélyezték a slick gumik használatát
(Sebastian Vettel a 2011-es Malajziai Nagydíjon)
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
![VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés / 26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között (harmincéves háború, örökösödési háborúk, napóleoni háborúk és a bécsi kongresszus)](/ih0Ax/label/.cut-640x400/787.jpg)
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- Olajbirodalma szétesése után vagyona nagy részét eladományozta John D. Rockefeller 19:05
- Csupán egy dolog miatt nem gúnyolták a kortársai által furcsának tartott Szókratészt 18:05
- „Azt a színházat, amelyik nem vállal kockázatot, megette a fene” – beszélgetés Meczner Jánossal 16:05
- Magyar nyelvű tárlatvezetéssel várja a látogatókat Mária Terézia kedvenc vidéki rezidenciája 15:30
- Sokkolta Kecskemét lakosságát az 1911-es földrengés 14:20
- André Kertész korábban nem látott fotóit is bemutatja a Magyar Nemzeti Múzeum 13:20
- Hatalmas összegért keltek el Napóleon pisztolyai 11:20
- Páváknak és hattyúknak is otthont adott a régi Városliget 10:40