A jégbúvárok visszatérnek a HMS Erebushoz
2015. március 17. 15:10
A tavaly szeptemberben - mindössze két nappal a fagy beköszönte előtt - a Viktória-szorosban megtalált HMS Erebusnak idén áprilistól ismét vendégei lesznek. Sir John Franklin angol sarkkutató hajója 1845 óta pihen a Vilmos király-sziget közelében a tengerfenéken. Kanadának különösen fontos ez az expedíció, ugyanis az északnyugati átjáróra vonatkozó felségjogát hivatott erősíteni.
Korábban
Stephen Harper kanadai miniszterelnök tavaly októberben a parlamentben jelentette be, hogy a szakértőknek sikerült megállapítaniuk: a Viktória-tengerszorosban egy hónappal azelőtt megtalált hajó nem Franklin másik hajója, a HMS Terror volt, hanem a HMS Erebus, amelyen maga a sarkkutató is utazott. A rendkívül jó állapotban megőrződött, érintetlen hajót 11 méterrel a felszín alatt, a Vilmos király-sziget közelében, Torontótól kétezer kilométerre északra találták meg.
A kutatók idén áprilisban terveznek visszatérni a HMS Erebushoz, amikor a tenger jégpáncélja akár kétméteres is lehet, ami nem kevés veszélyt hordoz magában. A jégtakaró átvágásához külön gépek szükségesek, a speciális búvárfelszerelésben (alatta a fagyhalál kivédése ellen három réteg száraz ruha) merülő szakemberek testi épségére pedig egyfajta „köldökzsinór” vigyáz, amely kapcsolatot létesít a jég felett lévőkkel. A Kanadai Királyi Haditengerészet kilenc hetesre tervezi az expedíciót, azonban a búvárok „csak” mintegy 11 napot fognak a vízben kutatni.
A Maud királyné-öbölnél a haditengerészet egy ötvenfős tábort létesít a jégen. A csapat tagjainak az egyéb koordinációs feladatok mellett figyelniük kell a jegesmedvékre, valamint az Északi-sark felől érkező szélviharokra is. A búvárok számára forrógőzzel működő gépek segítségével három darab, háromméteres lyukat fognak a jégpáncélba vágni, a művelet előreláthatólag öt órán át tart, a kivágott jégtömbök pedig egyenként négy tonnát nyomnak majd.
Ezt követően kéttucatnyi búvár fog párosával (egy búvárrégész, egy hivatásos tengerész) a mélybe merülni váltott műszakokban; egy nap előreláthatólag 12 órát fognak dolgozni, egy-egy merülés 50 percig tart. Feladataik többek között a hajó tengeri hínároktól való megtisztítása, lézeres eszközökkel háromdimenziós képek és filmek készítése, dokumentálás, leletgyűjtés, valamint kamerák elhelyezése.
Kanada 2008-ban jelentette be, hogy felkutatja Franklin eltűnt hajóit. A Harper-kormány hatalmas összeget fektetett a vállalkozásba és elsődleges jelentőségűként kezelte a projektet, amellyel Kanada az északnyugati átjáróra vonatkozó felségjogát hivatott erősíteni. Az átjáróban az északi-sarki jég olvadásával szabaddá vált az a hajózási útvonal, amelyen egykor Franklin akart áthaladni. Az észak-amerikai állam magáénak érzi az átjárót, míg az Egyesült Államok és egyéb országok szerint nemzetközi területről van szó.
Franklin expedíciói (az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjáró felkutatására) vetették meg az alapját Kanada szuverenitásának az Észak-sarkon - jelentette ki korábban Harper. Az angol sarkkutató 128 fős kísérettel 1845-ben indult el az expedícióra a HMS Erebus és a HMS Terror nevű hajókkal. Amikor évek múltán sem érkezett semmi hír felőlük, 1848-ban a történelem egyik legnagyobb akcióját indították felkutatásukra: egészen 1859-ig tartott a keresés.
Egy korábbi kutatás során talált üzenet szerint John Franklin és a legénység 23 tagja 1847. június 11-én meghalt. Az üzenetből nem derült ki, mi okozta a halálukat. 1848. április 22-én 105 túlélő elhagyta a hajókat, hogy gyalog jusson ki a szárazföldre. Bár partot értek, valamennyien odavesztek, a két hajót pedig elnyelte a jég.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt 19:05
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust 18:05
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához 16:05
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat 15:09
- Golda Meir békében és háborúban 10:35
- Mit adtak nekünk a rómaiak? 09:50
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket 09:05
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett tegnap