Honnan jöttek a zarándok atyák?
2013. április 30. 16:21
Összekapott egymással Plymouth és Essex: a kelet-angliai megye elöljárói azt állítják, hogy a zarándok atyák nevével összeforrt város „eltérítette” a puritánokat szállító hajót, az Újvilág partjait 1620-ban elérő Mayflowert. Az essexi Harwich a közelgő jubileum előtt egészpályás letámadást indított a szerinte őt megillető dicsőség visszaszerzése érdekében.
Korábban
A Mayflower utasai voltak az első európai letelepedők Új-Angliában. A Zarándok Atyák (Pilgrim Fathers) azok az anglikán egyház eszméivel egyet nem értő puritán telepesek, akik a Mayflower hajón 1620-ban Angliából Amerikába érkeztek, s létrehozták a Plymouth nevű telepet az új-angliai Massachusetts-ben. Ezt a százfős csoportot nem védte királyi charta vagy kiküldött kormányzó: az üldözött puritánok maguk írták meg telepük alapító okiratát (Mayflower Compact), amely az első írott angol alkotmányos dokumentumok egyike volt.
Bár hűséget fogadtak benne az angol uralkodónak, szabályaikat – a görög városállamok módjára – a polgárok teljes gyülekezete alkotta, s maguk közül választottak kormányzót is, aki tisztségét attól fogva 35 éven át viselte. A Stuart uralkodóknak nem volt lehetőségük vagy éppen katonai eszközük akaratuk érvényesítésére, s a többnyire szabad közösségek gomba módra szaporodtak az új kontinensen a 17. század első felében.
Az essexi Harwich kikötővárosa most visszavenné a dicsőséget Plymouth-tól, mondván, a hajó legénysége Essex megyéből származott, West Country (a délnyugat-angliai földrajzi egység része a zarándokokról ismertté vált Plymouth) pedig csak a véletlennek köszönheti, hogy a Mayflower éppen ott kötött ki egy rövid időre. A harwinchiak szerint a legendás árbocos is a kikötőben készült, és a hajó kapitánya szintén az essexi település szülöttje volt.
A Harwich Mayflower Project máris bejelentette, hogy a Mayflower történelmi útjának 400. évfordulójára elkészítik a hajó életnagyságú replikáját (az eredeti hossza becslések szerint 90–110 láb, azaz 27–34 méter, szélessége pedig 7,5 méter volt), amellyel 2020-ban újra átszelnék az Atlanti-óceánt. A szervezők szerint azonban csigalassan halad a projektre szánt 2,5 millió dollár összekalapozása, mivel nehéz megtörni Plymouth „monopóliumát”.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének 12:20
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon 10:35
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen tegnap
- A Szputnyik–1 fellövésével a Szovjetunió sikeresen teljesítette az űrverseny első futamát tegnap
- Búcsúztató bulit rendeztek Janis Joplin megmaradt vagyonából az énekesnő barátai tegnap
- Csaknem hidrogénbombát adott Sztálin kezébe Vitalij Ginzburg tegnap
- Még ebben az évtizedben megnyílhat az Új Nemzeti Galéria a Városligetben tegnap
- Pazar ünnepségek színesítették I. Ezsébet hétköznapjait tegnap