Bizonytalan a kínai Nagy Fal sorsa
2012. június 26. 13:30
Új részeket nyithatnak meg a kínai Nagy Falból, enyhítendő a turisták által megszállt falszakaszokra nehezedő nyomást. A fal vészesen pusztul, tíz kilométerből öt mára teljesen eltűnt.
Korábban
Nehéz elhinni, hogy a világ legnagyobb – az eredetileg véltnél több mint kétszer olyan hosszú –, emberi kéz alkotta építményét a túlzsúfoltság veszélyezteti: márpedig ez a helyzet a kínai Nagy Fal esetében. A nagy érdeklődésre való tekintettel Peking a múlt héten bejelentette: két olyan részt nyitnak meg a turisták előtt, amely eddig gondosan el volt zárva az érdeklődő szempárok elől. A városi tisztviselők a Xinhua hírügynökséggel azt közölték, hogy a négy látogatható rész egyszerűen túl zsúfolt hétvégenként és az ünnepnapok alkalmával, az emberek felmásznak rájuk, megrongálva ezzel a falakat.
A Pekingi Kulturális Emlékek Hivatalának tájékoztatása szerint a Huanghuacseng és a Hofangkou elnevezésű szakaszokat fogják megnyitni a szükséges renoválási munkálatok végeztével. A hivatal vezetője, Kung Fancse szerint ez a fal megóvását szolgálja, mivel a látogathatóvá váló területek enyhítik a már meglevő, és a turisták által "sanyargatott" részekre nehezedő nyomást.
A lépéssel azonban nem oldódik meg egy csapásra a kínai Nagy Fal többi gondja: Kína-szerte komoly problémákkal találkoznak a fal karbantartói, úgy mint a vandálok pusztításai, a falak közelében végzett illegális bányászat, és a homokviharok jelentette veszély. A kínai Nagy Fal Társaság 2006-os becslése szerint a fal 20 százaléka van „elfogadható” állapotban, egyharmada romokban áll, a maradék pedig hamarosan elenyészhet.
Az örökségvédők számára leküzdhetetlen akadályt jelent a fal mérete, az i.e. 3. századtól 1644-ig épülő hatalmas építmény ugyanis 11 tartományon keresztül húzódik. A kövekből, téglákból, döngölt földből, fából és egyéb anyagból megépült fal keleti-nyugati irányú, s Kína északi részén fut keresztül. Eredetileg azért épült, hogy feltartóztassák vele a birodalom területére be-betörő nomád törzseket. Néhány szakasz már az i.e. 7. században is megépült, a legláthatóbb részek azonban a Ming-dinasztia idejére keltezhetők. A 2009-es becslések 8850 kilométerben állapították meg a fal hosszát, azóta viszont kiderült, hogy a kínai Nagy Fal eredetileg ennek a kétszerese, 21196 kilométer hosszú volt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- Magánhírszolgálat létrehozásával igyekezték növelni üzleti előnyüket a Fuggerek
- Taktikai hibát követhettek el a németek az angliai csata során
- Teljes kudarccal zárult a müncheni túszdráma a német hatóságok felelőtlensége miatt
- Bronzkori harcosok ezrei csaptak össze háromezer évvel ezelőtt
- Egy magyar vállalkozó szárnyai alatt kezdte karrierjét Ferdinand Porsche
- Villámháborúval vette kezdetét a második világégés
- Lengyel szabotőröknek álcázva robbantották ki a világháborút német katonák
- Először csak előkelő francia társaságokban volt divatos a motorkerékpározás
- A legnagyobb titokban dolgozták ki a szovjet–német megnemtámadási szerződést
- Tömegesen csatlakoztak a szegény vidékiek a mexikói forradalomhoz az óriási adóterhek miatt tegnap
- Első látásra isteneknek hitték az aztékok a hódító spanyolokat tegnap
- Annyira elégedetlen volt, hogy széttépte első New York-i szerződését Maria Callas tegnap
- A magyar főváros az árvíz ellen: így öntötte el a Duna a múltban Budapestet tegnap
- Titkos diplomáciai küldetésen is részt vett a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert tegnap
- A jugoszláv vasútnál is dolgozott, mielőtt színész lett Peter Falk tegnap
- Tragédiával kezdődött a világ első városközi vasútvonalának megnyitója 2024.09.15.
- Hatalmas reklámkampánnyal népszerűsítette az első angliai hőlégballonos repülést Lunardi 2024.09.15.