Bíróságon vennének elégtételt a Renault-örökösök
2011. december 20. 08:36
Bírósághoz fordultak a gyáralapító Louis Renault leszármazottai, akik a francia autógyár második világháború utáni államosítása miatt követelnek kártérítést az államtól.
Korábban
A francia történelem egyik legszomorúbb és sötétebb fejezete volt, amikor iparosok és üzletemberek egész sora ajánlotta fel szolgálatát a náci megszállóknak a második világháború idején. A régi sebek most újra felszakadnak, a feltaláló-autógyáros Louis Renault unokái ugyanis jogi úton vennének elégtételt azért, hogy az állam szerintük jogtalanul foglalta le a cég vagyonait a nácikkal való együttműködés miatt.
Renault 1898-ban alapította meg testvéreivel együtt a világhírű autógyárat. Az alapító 1944-ben, két héttel Párizs felszabadulása után, de még a kollaboráció miatt indított vádemelés bírósági ítéletének megszületése előtt hunyt el börtöncellájában.
Charles De Gaulle és az átmeneti kormány 1945-ben hozott döntést a cég vagyonának elkobzásáról és a gyár államosításáról, mondván, Renault együttműködött a nácikkal, akiket különböző szolgáltatásokkal (például a rendelkezésükre bocsátott járművekkel) segített háborús erőfeszítéseikben.
Renault hét unokája most élni kíván a Nicolas Sarkozy köztársasági elnök által jegyzett törvény adta lehetőségekkel, ami kimondja, hogy a lépés nem állt összhangban a francia alkotmánnyal. Ügyvédjeik azt mondják, az autógyárat külön kezelték a többi cégtől, az államosításra pedig úgy került sor, hogy Renault meg se jelenhetett a bíróságon. Az örökösök most kárpótlást várnak az államtól.
A kommunisták, a hozzájuk köthető szakszervezetek és a történészek szerint a leszármazottak megpróbálják átírni a történelmet. A Kommunista Párt egyenesen azt olvassa a fejükre, hogy az örökösök „megkísérlik rehabilitálni Louis Renault-t”. A történészek között nincs vita abban a tekintetben, hogy Renault motorokat, autókat és technológiát adott át a náciknak, a kérdés csupán arra szorítkozik, hogy ezt önszántából tette-e, vagy esetleg arról van szó, hogy egyszerűen nem volt más választása.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt 19:05
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust 18:05
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához 16:05
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat 15:09
- Golda Meir békében és háborúban 10:35
- Mit adtak nekünk a rómaiak? 09:50
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket 09:05
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett tegnap