Tutajokkal kereskedtek az amerikai civilizációk
2008. március 31. 12:00
Már jóval az európaiak megérkezése előtt élénk kereskedelmi hajózás folyt az Egyenlítő menti Csendes-óceánon Chilétől egészen Nyugat-Mexikóig.
Korábban
Az ide érkező spanyolok, portugálok és hollandok beszámolói leírásokat és rajzokat tartalmaznak az óceánjáró tutajokról, de nem tesznek említést azok útvonaláról, vagy az általuk szállított árukról. 2004-ben ezért Hosler diákjai megépítették ezen tutajok hasonmását, amit a Charles folyón ki is próbáltak. Dewan részletes számítógépes elemzést készített a tutaj méretéről, súlyáról és szállítási kapacitásáról, hogy jobban megérthessék, hogyan is használták ezeket a hajókat a csendes-óceáni partvidéken. A tutajon ún. uszonyok voltak, amelyeket a tőkesúly helyett alkalmaztak. Ezek az uszonyok megakadályozták, hogy a hajó oldalra dőljön, és a kormányzásban is nagy szerepet játszottak.
A vízi jármű felépítése hasonlít az európaiak által építettekhez, mégis van néhány különlegesség: az árbócok hajlékony fából készültek, így a szélerősségtől függően akár le is lehett hajlítani őket; az uszonyokat kormányzásra használták, és a hajótestet az Ecuadorban honos balsafából építették. A tutaj tartósságát a felhasznált anyagon kívül a hajóférgek is befolyásolták, vagyis az, milyen gyorsan és milyen körülmények között tudták elpusztítani a hajót. De vajon a hajóférgek mindig is voltak a Csendes-óceán partvidékén, vagy az európaiak hozták be őket?
A hajóférgek (vagy fúrókagylók) a puhatestűek törzsébe tartoznak, méretük néhány centitől akár 1 méterig terjedhet. "Mivel a balsafa igen puha, ezek az állatok igen rövid idő alatt képesek tönkretenni"- mondja Dewan. Dewan és Hosler megvizsgálták, hogy mennyi idő kellett a fúrókagylóknak, hogy használhatatlanná tegyék a hajót. Számításaik szerint kétszer lehetett megtenni a Peru és Nyugat-Mexikó közötti utat oda-vissza, mielőtt új tutajt kellett készíteni. Az út kb. 6-8 hétig tartott, és az időjárás csak bizonyos időszakokban tette lehetővé az utazást, így a hajósok akár hat hónapig is az úti céljuknál maradhattak, mielőtt visszaindultak. Ez az idő elég volt arra, hogy a fémmegmunkálási technikákat átadják egymásnak.
A kutatók ezáltal mérnöki szempontból is bebizonyították, hogy a balsafából készült tutaj segítségével nagyon is lehetséges volt az andoki és mexikói civilizáció közötti kereskedelem. Az elemzések azt mutatták, hogy a hajó 10-30 tonnás hordképessége megegyezik az Egyesült Államok északkeleti részén található Erie-csatornán közlekedő bárkákéval.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap
- Festmény és színdarab is megörökítette a Kossuth hídat, ami az új kezdet szimbóluma lett 2025.01.18.