Teherautókra cserélik a tevéket a Szaharában
2006. november 21. 13:15
Timbuktuban teherutókra akarják cserélni a tevekaravánokat, amelyek évezredeken keresztül szállították az értékes árukat a Szaharán keresztül.
Korábban
A szaharai Taoudenni melletti bányáktól Timbuktuig vezető 600 kilométeres úton még ma is tevekaravánok szállítják a sót. A BBC riportere a helyszínen álmot keresve talált afrikai valóságot.
Novembertől februárig hetente legalább 50 tevéből álló karavánok indulnak el Timbuktuból a sóbányákhoz. Az út oda-vissza egy hónapig tart, visszafelé minden teve négy hatalmas sótömböt hoz, amit a Szahara `fehér aranyának` neveznek. Ezer évvel ezelőtt a Szahara sója szó szerint a súlyának megfelelő arannyal volt egyenértékű, ezért a ma Mali északi részén található Taoudenniben lévő sólelőhely meglehetősen értékes lehetett.
Ha minden jól megy, egy első osztályú sótömb 1,60 fontot (600 forintot) ér a bányánál, de Timbuktuban már ennek a négyszereséért el lehet adni. De nem mindig alakul minden úgy, ahogy kellene, mert néha elszökik egy teve, vagy rosszul teszik fel rá a rakományt, és a sótömb eltörik, ami az értékét jelentősen csökkenti. Ha az a sótömb törik szét, amit a bányász családjához kell szállítani, akkor a tevehajcsárok nem fizetnek kártérítést. A sót Timbuktuból hajón szállítják a Niger folyón Moptiba, ahol mór kereskedőkön keresztül kerül Nyugat-Afrika más területeire.
Eddig a bányászok kénytelenek voltak elfogadni ezt az igazságtalan gyakorlatot, de a teherautók sivatagi megjelenésével ma már van más választásuk is. A teve egy hónap alatt teszi meg az utat, a teherautóknak azonban ehhez csak egy hétre van szükségük. A bányászok szerint a teherautósofőrök ugyan kevesebbet fizetnek a sóért, de egyben és főleg készpénzben kifizetik az összeset, így a sérülés kockázatát átvállalják.
A tevék előnye a teherautókkal szemben továbbra is megmaradhat, ugyanis nincs szükségük drága üzemanyagra, így ha versenyre kerülne sor, akkor a hagyományos szállítási forma továbbra is fennmaradhat.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. A keleti és a nyugati blokk jellemzői a kétpólusú világ időszakában
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Megnyerhetetlen versenybe kényszerítette Moszkvát a „csillagháborús” terv
- 1958-ban elsüllyedt amerikai tengeralattjárót fedeztek fel Hawaii mellett
- Azonnal heves indulatokat gerjesztett világszerte Churchill híres fultoni beszéde
- Az emberélet nem számított, Észak-Vietnám elérte célját a Tet-offenzívával
- Egy spanyol halász segítségére is szükség volt az elveszett amerikai hidrogénbombák megtalálásához
- Kiment a mosdóba, majd a vonaton hagyta 1953-ban a hidrogénbomba titkos dokumentumait
- A Szovjetunió vonakodó segítségével vált atomhatalommá Kína
- Párhuzamosan kellett kül- és belpolitikailag is legitimálni Németország újraegyesülését
- 10 tény a berlini falról
- Érdektelen fantáziálásnak tartotta a kiadó Golding regényét, A legyek urát tegnap
- Elsőre szerencsétlenül járt hegymászónak gondolták megtalálói Ötzi testét tegnap
- A Bánk bánt is színre viszik az Aradi Magyar Napokon tegnap
- Egy fémdetektorral vizsgálta át az amerikai elnök testét a telefont feltaláló Bell tegnap
- Sikkasztási vád törte derékba Kossuth Lajos ígéretes ügyvédi karrierjét tegnap
- Greta Garbo minden útjára két repülőjegyet vásárolt, nehogy valaki mellé üljön 2024.09.18.
- Fogaival is játszott gitárján az álmaiból ihletet merítő rocklegenda, Jimi Hendrix 2024.09.18.
- Egy lelkész fiából vált rettegett lovagkalózzá Sir Francis Drake, a királynő kedvence 2024.09.18.