Hitlerizálták a brit történelemoktatást
2006. január 6. 14:30
A brit nemzeti tanterv kidolgozásáért felelős nem kormányzati köztestület állásfoglalása szerint Angliában a történelemoktatás beszűkült, s megszállta Hitler.
Történelmi torzkép: Hitler és a Henrikek
Qualifications and Curriculum Authority) felmérése szerint ugyanakkora súlyt kap az angol középiskolai oktatásban Hitler és a náci Németország, mint az egész angol és világtörténelem együttvéve. A brit történelemtanításban a hitleri Németországgal valójában csupán a Tudor-királyok szállhatnak versenybe, nem csoda - áll a jelentésben - ha az angol középiskolások csak Hitlerről és a Henrikekről tudnak valamit.
Thomas Matussek, londoni német nagykövet szerint az angol történelemtanárok "Hitler-megszállottak" lettek. A diákok négyötöde emiatt aztán a náci Németország történetét választja középiskolai tanulmányainak végén, míg a hidegháborúról, a berlini falról vagy Németország újraegyesítéséről alig tanulnak valamit.
Erre persze a média is rásegít: Nagy-Britanniában már nem kelt különösebb feltűnést, ha egy-egy német-angol mérkőzés kapcsán Blitzkrieg-ről vagy német tankokról van szó. A politikai sárdobálásban is valódi aduásznak számít, ha Hitlerrel sikerül összemérni a politikai ellenfelet.
A történelem tanterv megreformálásáért küzdő szervezet (Historical Association Curriculum) elnöke, Chris McGovern elmondta: az angol diákok gyakran azt sem tudják ki volt Nelson admirális, vagy hogy melyik király egyesítette Skócia és Anglia trónját. A brit történelemtanítás jobbára a rabszolgaságról szóló leckével azonosítja a feketék múltját, s ezzel a multietnikus múlt jelentősségét, az angliai kisebbségek brit történelemben betöltött helyét és szerepét is megkérdőjelezi.
Károly herceg már többször a nyilvánossághoz fordult a történelmi tudat torzításai miatt. Anglia egyik legnépszerűbb történésze, Simon Schama pedig kijelentette, hogy legjobb lenne, ha ilyen áron egyáltalán nem tanítanának történelmet a középiskolákban.
A brit tanügyi hatóság legutóbb kidolgozott egy Németország megosztottságától az egyesítésig (1945-1990) című oktatási modult is [How Germany moved from division to unity (1945-2000)], hogy az angol 11 és 14 év közti diákok megalapozottabb képet kapjanak a huszadik századi német múltról.
Ön szerint mit kéne tanulni a történelemórán Németország huszadik századi múltjáról? Itt írja meg nekünk!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Római Birodalom
- Mit adtak nekünk a rómaiak?
- A kétarcú Janus istent ünnepelték január elején a rómaiak
- Róma hanyatlásával Ostia jelentősége is csökkent
- Dánia egy ritkaságnak számító Septimius Severus szoborfejet adott vissza Törökországnak
- Rejtély, miért fordult vissza Hannibál Róma kapuja előtt
- Egész életében a Római Birodalom feltámasztásáért küzdött I. Justinianus
- Brutális leszámolással ért véget Róma és Karthágó konfliktusa
- Egyszerre látja bűnözőnek és önfeláldozó hősnek az utókor Spartacust
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg
- Filmjeiben a visszafogott előkelőséget testesítette meg Audrey Hepburn 08:20
- Visszautasította a bárói címet a gőzgép forradalmasítója, James Watt tegnap
- Illegális másolás miatt indították el az első számítógépes vírust tegnap
- Udvari intrikák és leszámolások vezettek a Perzsa Birodalom hanyatlásához tegnap
- Medici Katalin megelőző csapásként lemészároltatta a hugenottákat tegnap
- Golda Meir békében és háborúban tegnap
- Mit adtak nekünk a rómaiak? tegnap
- A kollektív bűnösség elve alapján telepítették ki a magyarországi németeket tegnap