Angliai csatát megjárt bombázót emelnek ki a tengerből
2013. május 7. 13:25
A Dornier Do 17 típusú német könnyű bombázó egyik, az angliai csatát túlélő példányát szeretnék kihalászni a Royal Air Force Museum szakemberei a La Manche csatornából. A Luftwaffe vékony törzse miatt „repülő ceruza” becenévvel illetett bombázója szakértők szerint a körülményekhez képest kitűnő állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket.
Korábban
A Goodwin Sands (futó homokból álló zátonycsoport az Északi-tengeren) közelében megtalált, 70 évvel ezelőtt lelőtt német gép maradványainak kiemelése a tengerből nem kis munka elé állítja a szakembereket. A Schnellbombernek, vagyis gyors bombázónak tervezett gépre 2008-ban 16 méteres mélységben bukkantak rá a búvárok. Még a tenger alatt pihent a bombázó, amikor a szakemberek megállapították sorozatszámát: Dornier Do 17Z 1160.
A Luftwaffe vékony törzse miatt „repülő ceruza” becenévvel illetett bombázója szakértők szerint a körülményekhez képest kitűnő állapotban vészelte át az elmúlt évtizedeket, a kagylók, a korallok és az egyéb tengeri élőlények nem tettek kárt benne. A futómű gumijai felfújt állapotban maradtak, a propellerek helyzete pedig világosan mutatja a sérülést, amely a zuhanást okozta. Magának a géptestnek a vízből való kiemelése egy új technológia segítségével három hetet fog igénybe venni, ám az időkeretet a dagályok változása, valamint az időjárási körülmények is nagyban meghatározzák majd.
Az előkészületek
Peter Dye, a RAF Museum főigazgatója elmondta, „a Dornier megtalálása és kiemelése nemzetközi jelentőségű. A repülőgép egy unikális és példa nélküli túlélője a náci Németország Anglia ellen folytatott légi hadjáratának.” A múzeum munkatársai egy olyan kiállítást terveznek, amely lehetővé teszi az intézménybe érkezők számára az angliai csata történetének, valamint a két ország számtalan nemzetből verbuvált áldozatainak mélyebb megismerését.
A kiemelést követően azonnal megkezdik a könnyű bombázó állagmegóvási munkálatait, amelyre a shropshire-i Michael Beetham Központban kerül sor. Az állagmegóvás első szakaszában citromsavba áztatják a 70 éve tengervízben álló, s bizonyos folyadékpótlás nélkül valószínűleg tönkremenő gépet. A kényes folyamat befejeztével a londoni múzeumba szállítják az értékes roncsot.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
10. A reformkor fő kérdései
III. Egyén, közösség, társadalom, munkaügyi ismeretek
- Miért volt vértelen 1848. március 15-e?
- A nyelv átalakításáról szóló vitát is beindította a magyar államnyelvvé tétele
- Az irodalomban és a politikában is maradandót alkotott Kemény Zsigmond
- Az 1848-49-es szabadságharcban is tevékeny szerepet vállalt Irinyi János
- Alacsonyabb származása miatt sosem teljesülhetett be Vörösmarty első szerelme
- A cenzúra kicselezése érdekében adott alcímet a Himnusznak Kölcsey Ferenc
- Alig épült meg, máris történelmi esemény színhelye lett a Nemzeti Múzeum
- Nem láthatta színpadon a Bánk bánt Katona József
- Csatatértől az elmegyógyintézetig: ki volt Széchenyi István gróf?
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének 12:20
- Bejárta az egész világot Xántus János, hogy tudásából hazája gazdagodjon 10:35
- Számos protestáns ország tiltakozott XIII. Gergely pápa naptárreformja ellen tegnap
- A Szputnyik–1 fellövésével a Szovjetunió sikeresen teljesítette az űrverseny első futamát tegnap
- Búcsúztató bulit rendeztek Janis Joplin megmaradt vagyonából az énekesnő barátai tegnap
- Csaknem hidrogénbombát adott Sztálin kezébe Vitalij Ginzburg tegnap
- Még ebben az évtizedben megnyílhat az Új Nemzeti Galéria a Városligetben tegnap
- Pazar ünnepségek színesítették I. Ezsébet hétköznapjait tegnap