Bronzkori településrészlet is előkerült Kelenföldön
2012. augusztus 17. 12:17
Jelenleg is folyik a Budapesti Történeti Múzeumban azoknak a leleteknek a feldolgozása, amelyek idén télen és tavasszal kerültek elő Budapest-Tárnok vasútvonal felújításához kapcsolódó feltárások során. A Kelenföld – Tárnok vasútvonal átépítésével, korszerűsítésével járó tervezett földmunkálatok több régészeti lelőhelyet is érintettek a főváros XI. és XXII. kerületében.
Korábban
A keskeny, átlagosan 2-3 méter széles nyomvonalszakasz megkutatása során majd minden ismert lelőhelyen előkerültek régészeti jelenségek.
Albertfalván (XI. kerület), a Duna utca mellett néhány gödörobjektumot tartalmazó, valószínűleg kora bronzkori településrészlet került napvilágra. A Növény utcában (XXII. kerület) későavar árokrendszer nyomait sikerült kimutatni. A többször megújított, kisebb árkokból álló rendszer minden bizonnyal annak az avar telepnek a részét képezte, amely a munkaterület szomszédságában 2010-ben végzett nagyobb felületű ásatás nyomán került elő. Az árkok oldalfalába néhány esetben kemencéket vájtak, melyek platnijába edénytöredékeket tapasztottak.
A Növény utcától északra középkori (Árpád-kori) település maradványainak nyomát dokumentálták. Nem messze a Növény utcai lelőhelytől, a Pohár utcában (XXII. kerület), egy tervezett új aluljáró területén a camponai római tábort körülvevő település (auxiliáris vicus) kisebb részlete, valamint késő bronzkori telepobjektumok kerültek elő.
Az utóbbi korszak egyik gödörobjektumának alján állatcsontokat találtak, amelyre szájával lefelé fordított kerámiaedény volt ráborítva, mellette egy marokkő helyezkedett el. A korszak egy másik itt feltárt objektumából egy többosztatú pecsétlőfogós tál töredéke került elő, amelynek tetejére állati borda-és lábcsontokat halmoztak.
A feltárás egyik legfontosabb eredményét a római kori katonai út (limesút) egy szakaszának előkerülése jelentette. A Nagytétény határában, a mai Aquarius Hotel szomszédságában mintegy 15 méter hosszan előkerült, árkokkal kísért, mészkövekből épített út pontos szélességét az újkori bolygatások miatt már nem lehetett megmérni, de kiszerkesztéséből nagyjából 4-5 méter körüli méretre lehet következtetni.
A teljes cikk és még több kép a Budapesti Történeti Múzeum honlapján
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Felfedezésével megmentette a francia selyemipart Louis Pasteur tegnap
- Német egyetemi tanárai panaszolták be a pápánál Husz Jánost tegnap
- A szárazföldi Európában Magyarország az utolsó előttiként vezette be a „jobbra hajts” szabályát tegnap
- A polgárháborús Kongóban fegyvernyugvás volt Louis Armstrong érkezése miatt tegnap
- A nyersanyaghiány is ösztönözte az első bikini megalkotását 2024.07.05.
- Erdélyt gyalog, Kínát egy dzsunkán szelte át Cholnoky Jenő földrajztudós 2024.07.05.
- Hermész szobrát találták meg a bulgáriai Heraclea Sinticában 2024.07.05.
- Három expedíciót is szentelt a magyarok őstörténetének felkutatására Zichy Jenő 2024.07.05.